Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
Autor |
Mesaj |
butch
Conectat la: 08 Noi 2004 Mesaje: 1597 Locatie: in canal, la un aurolac
|
Trimis: Mie Sep 06, 2006 4:21 pm Titlul subiectului: |
|
|
DNA a scris: | Eu am auzit ca sint amplifuri audiofile cu TDA7294. Nu am vazut cu ochii mei , dar, il cred pe cel care a desfacut si vazut .
Daca citeste si crede ca poate sa spune despre ce scula este vorba, il rog sa o faca . |
N-am desfacut... dar am auzit ca ar fi vorba de Jeff Rowland, unul dintre, sau toate aceste modele: 8TI, 9TI, MC6.
_________________ "[...] sufletele fragile, de lebede ranite, ale audiofililor romani"
(un clasic in viata) |
|
Sus |
|
|
Mitica Reclamagiu
|
Trimis: Mie Sep 06, 2006 4:21 pm Titlul subiectului: Mitica |
|
|
|
|
Sus |
|
|
cristimm
Conectat la: 15 Mar 2005 Mesaje: 1110 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mie Sep 06, 2006 4:35 pm Titlul subiectului: |
|
|
Nu va lasati inselati de aparente. Este un 7294 audiofil.
|
|
Sus |
|
|
shambala
Conectat la: 05 Ian 2005 Mesaje: 2858 Locatie: Iasi
|
Trimis: Joi Sep 07, 2006 4:10 pm Titlul subiectului: |
|
|
Aha, acum suna fad si au brum ... parca spuneai ceva de mase trasate gresit (eu nu am avut parte de brum, poate a fost doar noroc ? - am folosit niste amarate de cablajele rusesti, 2-3 lei bucata)
Ce schema de clasa A ai hotarat sa folosesti ? Son of Zen ?
|
|
Sus |
|
|
shambala
Conectat la: 05 Ian 2005 Mesaje: 2858 Locatie: Iasi
|
Trimis: Joi Sep 07, 2006 4:12 pm Titlul subiectului: |
|
|
Son of Zen
Description: |
|
Filesize: |
12.96 KB |
Viewed: |
199 Time(s) |
|
|
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Joi Sep 07, 2006 4:46 pm Titlul subiectului: |
|
|
Shambala,
Ai dreptate, m-ai prins. Dar nu mai am energie sa scot tot brumul dintr-o scula in carcasa de plastic si la care pot controla doar cum leg sarmele la punctele de conectare deja facute. Hai s-o lasam balta cu CI-urile si sa privim inainte!
Uite, postez schema pt. canalul de joase. Celelalte canale difera putin (o pereche de finali, etc.) dar au acelasi curent de bias per tranzistor final. Te las sa-ti dai cu parerea cat mai seamana cu acel fiu al lui Zen. E un fel de stranepotzel handicapat...
Tranzistoarele de jos au rol auxiliar, cel din stanga tine in frau curentul de bias (~3A), cel din dreapta semnalizeaza prin LED iesirea din clasa A (schema trece in AB la puteri de varf >8W). Finalii/prefinalii se monteaza neizolat pe radiator, tensiunea de alimentare e mica (10-12V) si nu necesita conditionare (intentionez sa folosesc o sursa comuna in comutatie). Interesant in schema clasica de diferential sint R6/R8 (patentul "super symetric amplification" a lui Nelson Pass) de reactie ce "inmoaie" caracterul transimpedanta in ceva mai aproape de amplificarea in tensiune.
Contributia proprie la tema lui Pass a fost sa elimin din traseul de forta al 3-lea tranzistor de putere (generatorul de curent) si sa las sarcina diferentierii in seama perechii PNP de mica putere. Astfel am scazut tensiunea si puterea necesara sursei si implicit mare parte din disipatia de caldura. Nu c-ar fi mare lucru la puteri mici dar la puteri mari se simte economia.
Ce mi se pare cel mai interesant sint sarcinile prin bobinele cuplate (tor de ferita, fluxurile componentelor continue se anuleaza) care rezolva elegant o gramada de chestii. Tehnica nu merge aplicata la un amplificator de f. joasa frecventa fiindca obliga la folosirea unui traf baban dar pt. mid-bass, middle si high este cea mai eleganta solutie. A nu se confunda rolul acestui traf de iesire cu cel de la un single-ended cu lampi. Aici traful (bobinele cuplate) e ocolit de semnal si nu e nevoie sa posede calitati audio sau "audiofile"; se poate folosi chiar un traf de retea.
Description: |
|
Filesize: |
46.97 KB |
Viewed: |
207 Time(s) |
|
_________________ "It is never too late to have a happy childhood".
Ultima modificare efectuata DorinD la Vin Sep 08, 2006 5:24 pm, modificat de 16 ori in total |
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Joi Sep 07, 2006 4:52 pm Titlul subiectului: |
|
|
De fapt e o continuare a lui Zen varianta 7:
Description: |
|
Download |
Filename: |
zen-v7.pdf |
Filesize: |
197.82 KB |
Downloaded: |
140 Time(s) |
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Sam Sep 09, 2006 10:52 pm Titlul subiectului: |
|
|
De la inceputul proiectului am parcurs mai multe "iteratii" asupra sistemului de hornuri, crossover-e, amplificatoare, etc. Fiecare iteratie a adus, pe rand, imbunatatiri fiecarei componente. Totusi, per ansamblu persista --cu toata senzatia de progres-- impresia de heterogen, ca vocile sint diferite de la o cale la alta, sau cel putin de la un grup de cai la altul.
Eram din ce in ce mai inclinat sa accept explicatia cea mai la indemana, anume ca fiecare difuzor are timbrul specific si ca este "black magic" sa le alegi din multimea posibilitatilor. Ca luand in considerare doar specificatiile de catalog n-ar fi suficient sa scoti un sistem unitar si-mi puneam serios problema ca poate n-am gasit inca combinatia potrivita de driveri. Astfel, dupa epuizarea momentana a ideilor de imbunatatire eram intr-o oarecare asteptare (ca sa nu zic o usoara degringolada) in care incercam mici ajustari in speranta gasirii optimului de moment.
Ieri, am incercat o noua reasezare a setarilor (puncte de crossover, nivele de iesire pe cai, egalizare), treaba pe care am mai facut-o de cateva ori si la care aplicam un fel de algoritm ad-hoc, dar totusi unul si acelasi. Insa de data aceasta am aplicat instinctiv o alta ordine. Nu stiu in ce masura e corect procedeul insa efectul a fost nesperat.
De data asta setarile au iesit altele, cel mai notabil a fost modificare pct. de cross medii-inalte de la 6KHz la 4KHz, dar dupa ce-am trecut la ascultarea propriu-zisa am realizat brusc si evident ca sistemul a prins un singur glas, un timbru unic, iar caile ca atare nu mai erau discernabile.
Mi s-a parut asa de extraordinar acest lucru incat l-as asemana cu momentul in care o multime de organe capata suflet si devine fiinta. Am intalnit in diverse locuri pomenit de asa-numitul "voicing" in legatura cu ceea ce face un meserias in incinte dupa ce inginerii acusticieni isi cam termina munca lor la prototipul unui nou model. Oare asta sa fie ceea ce am patit si eu? Sa-mi fi facut de-abia acum botezul adunaturii de driveri si goarne si sa fi reusit sa dau suflet in sfarsit incintelor mele?!
Aveti dreptate, am inceput sa bat campii dar sa stiti ca doua zile am tot ascultat boxele ca sa nu fie doar o parere dar si acum vad lucrurile la fel si m-am hotarat sa va spun si voua. Hai, Noapte Buna!
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
momolo Vizitator
|
Trimis: Dum Sep 10, 2006 3:25 am Titlul subiectului: |
|
|
Daca esti multumit de rezultat primesti cu vizita ? Promit ca nu voi comenta pe forum asa cum dealtfel m-am abtinut si data trecuta! Mut, nu scoate nimeni nimic de la mine!
PS - nu era mai bine ca la inceput sa fi ales un singur difuzor de banda larga?! Este primul tau proiect si ai ales o solutie dintre cele mai grele si mai complicate....iar pe parcurs te complici din ce in ce mai tare!
|
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Dum Sep 10, 2006 9:25 am Titlul subiectului: |
|
|
Momolo,
Multumesc pt. oferta, chiar m-am gandit ieri sa te sun sa vii si sa asculti. Dar mai apoi mi-am zis ca mai bine te chem dupa ce inlocuiesc multiamplificatorul ca nu cumva brum-ul acestuia sa-ti distraga atentia de la sunetul incintelor.
Nu intentionez in nici un caz sa-ti cenzurez parerile, dimpotriva, as dori ca dupa auditie sa-ti faci cunoscuta parerea asa cum numai tu reusesti . Am rezistat la prima sesiune de critici si nu-mi mai fac probleme acum. Iar criticile tale atunci au fost un motiv bun sa fiu consecvent in programul de imbunatatire a sistemului.
Deci, Momolo, mai ai te rog putina rabdare si te chem. Am promis ca vreau sa fie un soc pt. tine si nu vreau ca un amarat de brum sa-mi strice efectul!
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
momolo Vizitator
|
Trimis: Dum Sep 10, 2006 10:58 am Titlul subiectului: |
|
|
Poate ca tocmai acel brum da tot farmecul auditiei!
|
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Dum Sep 10, 2006 1:03 pm Titlul subiectului: |
|
|
momolo a scris: | Poate ca tocmai acel brum da tot farmecul auditiei! |
Am uitat sa spun (tineam s-o spun in final) ca sigur si brumul suna mai placut acum!
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
Colonelu'
Conectat la: 30 Iul 2004 Mesaje: 1060 Locatie: Iasi - Out of Space
|
Trimis: Dum Sep 10, 2006 1:03 pm Titlul subiectului: |
|
|
DorinD a scris: | Nu intentionez in nici un caz sa-ti cenzurez parerile, dimpotriva, as dori ca dupa auditie sa-ti faci cunoscuta parerea asa cum numai tu reusesti . Am rezistat la prima sesiune de critici si nu-mi mai fac probleme acum. Iar criticile tale atunci au fost un motiv bun sa fiu consecvent in programul de imbunatatire a sistemului. |
Cu alte cuvinte se confirma zicala: "Ce nu te doboara, te intareste."
In acelasi timp, am si eu o mica sugestie si o intrebare: Daca ai realiza o incinta in care sa fixezi driverii de inalte, incinta care sa fie si ea bine rigidizata, oare nu s-ar mai atenua din vibratiile goarnelor? Ma gandesc ca in felul acesta, fixand partea din fata a goarnei de un perete, s-ar mai atenua din vibratiile induse in masa materialului goarnei si ar fi cu mult mai amortizate decat acel material absorbant pe care l-ai lipit initial pe goarne.
Daca poti, incearca sa faci mai intai numai o incinta, pentru un singur canal, ca sa vezi daca are efectul scontat.
In rest, multa bafta si astept cu interes sa ne descrii in continuare si alte noutati.
_________________ Omul trebuie sa aiba si prieteni si dusmani. Prietenii il invata ce trebuie sa faca, iar dusmanii il obliga sa faca ce trebuie.
(N. Iorga) |
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Dum Sep 10, 2006 1:33 pm Titlul subiectului: |
|
|
Ma bucur nespus cand reusesc sa atrag pareri proaspete in subiectul meu de hornuri, de ceva vreme a devenit un continuu monolog.
Da, ai mare dreptate Colonelu' in ceea ce priveste rigidizarea hornurilor. De fapt cred ca este principalul aspect de care trebuie sa se tina seama la constructia practica, teoria e de multa vreme bine asezata. Daca la goarnele mici (medii si inalte) e usor de realizat rigidizarea, schepsisul este sa faci rigid hornul de joase.
Hornul de joase, din cauza lungimii mari si volumului atipic se "compromite" prin impachetare iar asta duce la forte non-axiale greu de echilibrat. Cand m-am decis sa construiesc clona redusa dupa Show Horn-ul lui Bruce Edgar mi-am luat precautia sa folosesc un material relativ mai gros iar constructia ca atare am gandit-o mai rigida decat originalul. Asta mi-a ajutat enorm (nici nu vreau sa stiu ce iesea daca nu faceam asta!) dar il banuiesc pe maestrul Edgar ca intentionat n-a dat toate detaliile si sfaturile necesare pt. ca nu cumva cineva sa-i fure prea facil "meseria". Si astfel sa-i iasa prea usor din prima incercare hornuri la calitatea rezervata "gurului".
De aceea acum, dac-ar fi sa refac constructia as sti MUUULT mai bine cum sa construiesc acest horn sa iasa perfect de la bun inceput. Si asta fara sa folosesc materiale sau tehnologii deosebite, doar mici detalii si tratamente simple aplicate in timpul constructiei, dupa aceea nu se mai pot aplica. Deci, daca mai este cineva interesat de constructia hornului, neaparat sa ia legatura cu mine inainte, am o gramada de informatie de furnizat referitor la constructie; sa ofer cele aflate pe pielea mea pe care Edgar nu le-a spus.
Dar sa nu grabesc lucrurile, nu-i asa? Inca am de dovedit ce pot hornurile si asta e deocamdata cel mai important aspect. Iar cat priveste o reluare de la zero a proiectului in prisma celor invatate cred ca nu e fezabil in cazul meu, asta daca intentionez sa mai am familie.
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
Colonelu'
Conectat la: 30 Iul 2004 Mesaje: 1060 Locatie: Iasi - Out of Space
|
Trimis: Dum Sep 10, 2006 2:18 pm Titlul subiectului: |
|
|
Eu m-am referit la driverii de inalte, pentru ca la cele de bass am vazut ca ai rezolvat problema.
Oricum, sunt de respectat si criticile, daca sunt constructive, pentru ca iti pot da o parere/vedere din exterior asupra muncii tale. O vizita a lui momolo in acest sens iti va putea arata cat de mult ai progresat in proiectul tau, indiferent daca parerile lui iti vor fi spuse doar tie sau vor fi impartasite public pe forum. Stiu ca ar fi o mare placere pentru tine daca sistemul tau ar fi finalizat si l-ai lasa pe momolo "masca" de uimire, dar inainte de a trece la pasul urmator, cel cu schimbarea sistemului de amplificare, cred ca ti-ar fi mai util daca ai avea o parere intermediara a noului setup. Tu esti mult prea implicat (chiar daca iti vine greu sa recunosti) in acest proiect incat sa vezi rapid diferentele si de aceea o persoana din exterior ar putea sesiza mai usor schimbarile si ti-ar putea indica gradul de evolutie.
_________________ Omul trebuie sa aiba si prieteni si dusmani. Prietenii il invata ce trebuie sa faca, iar dusmanii il obliga sa faca ce trebuie.
(N. Iorga) |
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Lun Sep 11, 2006 3:41 pm Titlul subiectului: |
|
|
Colonelu'
La driverii si hornurile de medii si inalte nu prea mai am ce sa ridigizez; am facut-o cat a fost necesar si oricum sint din principiu (au simetrie axiala) mai putin supuse vibratiilor nedorite decat hornul de bass.
La goarna de medii am preferat sa-i fac un cadru rigid si greu chiar pe spatele marginii (gura palniei) si i-am tratat exteriorul cu un "fonogel" marca AZ cu oarecare rezultate dar nu spectaculoase (am recunoscut atunci ca e posibil sa fie doar un placebo).
Goarna de inalte (supertweeter-ul Selenium) chiar nu am ce sa-i mai fac in afara pozitionarii intr-un mic panou ce raza de cateva lungimi de unda. As putea sa-i torn in peretii goarnei ceva dar cred ca mai mult rau as face.
As mai putea sa jonglez din pozitia relativa a mediilor si inaltelor sau a celor doua in raport cu basul dar am observat ca dupa stabilirea pct. de crossover la 4kHz am o configuratie perfecta in actuala situatie. Perfecta, deoarece distanta intre axele goarnelor de medii si inalte este numar par de lungimi de unda (la frecv. de cross) iar gurile hornurilor medii si inalte difera tot printr-o lungime de unda. Am verificat si la frecventa de cross veche (de 6KHz) eram intr-o situatie mai nasoala din acest punct de vedere, as putea sa spun chiar cea mai nasoala.
Asta ma face sa cred ca nepotrivirea de pozitie relativa medii/inalte era principalul motiv pt. care caile se auzeau independent iar perceptia se modifica odata cu pozitia de ascultare. Acum, dupa cum a descris in ultimele posturi, am reusit sa obtin o fazare buna iar totul se aude omogen, atat ca timbru cat si contopire a vocilor ce par acum sa apartina unei unice "entitati".
Inca ceva, gura hornului de bass este de asemenea la o distanta de o lungime de unda (la frecv. de cross 360Hz) fata de gura hornului de medii, dar asa era si inainte si asta imi intareste convingerea in cele spuse mai sus.
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
|