Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
Autor |
Mesaj |
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mie Apr 25, 2007 9:46 am Titlul subiectului: |
|
|
bzfcocon a scris: | La hornuri problema reflexiilor pe pereti conteaza mult mai putin din cauza directivitatii controlate - practic in spate si in lateral nu radiaza mare lucru. Avantaj clar hornuri. |
Exact! Asta ma scuteste si de tratamente acustice deosebite ale camerei de auditie. Totusi cred ca va trebui sa pun pe fetele superioare si pe spatele cubuletzelor de bass ceva fonoizolant, poate burete gofrat.
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
Mitica Reclamagiu
|
Trimis: Mie Apr 25, 2007 9:46 am Titlul subiectului: Mitica |
|
|
|
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mie Apr 25, 2007 10:01 am Titlul subiectului: |
|
|
Sharky, uite, astea sint:
http://vissokogovoriteli.plc.bg/products/VLD-40.htm
Si eu m-am mirat cand le-am masurat dar se pare ca asa trebuie sa fie: cativa mohm in c.c. si 8 ohm de la vreo 500Hz in sus. Asta datorita transformatorului de impedanta incorporat care realizeaza adaptarea impedantei extrem de mici a ribbon-ului (panglica de Al) reprezentand atat echipajul mobil cat si diafragma driverului. Daca nu aveam traf. de adaptare era nevoie sa inseriez o rezistenta de 4-8ohm neinductiva in serie cu amplificatorul (de tensiune) sau sa construiesc special un amplificator de curent (cu reactie serie la iesire) ca sa pot ataca in siguranta acest driver.
Atentie, amatorilor de ribbon, nu toate ribboanele reprezinta acelasi lucru. De exemplu cel vandut de Marco Polo:
http://www.hi-fi.ro/fhifi/viewtopic.php?t=14909&highlight=ribbon
nu e propriu-zis un ribbon ci un magnetostatic din cauza ca membrana e separata de echipajul mobil care e de forma unei pelicule din Al de forma serpuita depusa in vid pe aceasta pelicula iar rezistenta acesteia e chiar de 8 ohm si deci nu mai are nevoie de traf de impedanta. Nu vreau sa intru in polemica cu Marco si nici sa sugerez ca driverul nu e bun, insa nu e tocmai un ribbon in adevaratul inteles al cuvantului.
Ribboanele clasice se recunosc dupa greutatea mare a transformatorului de impedanta care se adauga la cea deja mare a magnetului(ilor) permanent(i) si dupa banda de aluminiu lunga si relativ ingusta.
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Noi 25, 2008 12:53 pm Titlul subiectului: Un nou nivel |
|
|
Salut,
Atat vreau sa va spun: DCX2496
P.S. L-am achizitionat si momentan se afla in rodaj si teste in afara sistemului. Insa cat de curant, sa zicem in urmatoarele 2 week-end-uri, il voi pune la treaba. Practic doar asa pot compensa prin intarzieri in timp diferentele de drum acustic intre cai. O sa va tin la curent...
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
felixx
Conectat la: 17 Iul 2005 Mesaje: 1179 Locatie: Bacau
|
Trimis: Mar Noi 25, 2008 3:21 pm Titlul subiectului: |
|
|
Si nu e de ajuns....
Sunt cateva "tweak-uri" pentru el.
_________________ "I'm glad I can build my own mistakes." |
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Lun Dec 01, 2008 4:30 pm Titlul subiectului: |
|
|
Revin povestind ce efect a avut trecerea la crossoverul digital... Dupa ce-am bibilit o zi setarile si l-am integrat in sistem am stat alte doua zile sa ascult schimbarile.
La modul general nu exista o diferenta majora in ceea ce priveste sunetul in ansamblu; aceleasi caracteristici pt. care prefer hornurile s-au pastrat: dinamica si impactul, coloratiile ce avantajeaza alamurile si vocea, etc.
Totusi dupa 5 minute mi-am dat seama de cateva diferente distincte in 2-3 situatii:
- la percutia fina, gen pliciuri fine pe membrane, betisoare de margini, degete, etc. detaliul este extraordinar de parca s-a ridicat o ceata de pe ele. Nici inainte nu sunau rau, dimpotriva, insa cred ca prea "dulce". Acum se vede clar filigranul ritmic.
- alta schimbare apare la pasajele supraincarcate cu voci si instrumente; nu mai exista nici o problema in urmarirea lor, se vede clar "urzeala".
- ultimul caz in care observ o schimbare e la dialogul in film. Aveam o oarecare problema in urmarirea lui, acum remarc ca nu mai am astfel de greutati, vocile sunt remarcabil de clare si dialogul foarte inteligibil.
In concluzie, as spune c-am pastrat caracteristicile incintelor de casa si-am castigat ceva din precizia monitoarelor de studio (asta ca sa ma raportez la o discutie aici pe forum). M-as hazarda sa spun ca hornurile au capatat "soundstage", sunetul pluteste in fata mea fara sa fie localizat la nivelul incintelor.
Eram constient de mai inainte vreme ca exista probleme de integrare in casa a aparaturii pro, in primul rand din cauza diferentei nivelului de linie si apoi a conectorilor. Si in cazul lui DCX2496 trebuie sa mai lucrez la ea si pregatesc un set de atenuatoare pasive de -20dB inglobate in conectorii de trecere. Inca nu folosesc intrarea digitala, poate fi o urmatoare etapa (cu SRC2496).
Chiar in situatia curenta dezavantajoasa (cu chiu cu vai se aprinde un singur LED la indicatorul de volum) calitatea sunetului e relativ buna. Dupa inglobarea atenuatoarelor dinamica va creste semnificativ in domeniul electric si poate voi considera ca nu mai merita sa atac in digital crossoverul.
P.S. Am uitat sa explic ca aceste imbunatatiri le pun pe seama corectarii diferentelor de drum acustic intre cai. Teoretic m-am pregatit sa compensez pana la 1,2metri insa programul automat de corectie a calculat chiar si 2,2metri. Acestea le-am pus pe seama intarzierilor "electrice" in amplicatoare si a faptului ca mediile/inaltele au condensator in serie ca masura de protectie in c.c.
Alta chestie a fost alegerea tipului de filtru: le-am incercat pe toate, cel mai multumit am fost de L-R de 24dB/8; prezenta cea mai stabila imagine care nu dadea efecte ciudate de pozitionare in spatiu.
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mie Iun 03, 2009 1:58 pm Titlul subiectului: Aducere la zi a sistemului |
|
|
Salut,
Pentru eventualii interesati in aventura hornurilor aduc la zi starea proiectului. Privind retrospectiv, spre norocul meu, cred ca am reusit mereu sa discern sursa problemelor dezvoltand calitatile conceptului pe de o parte si incercand sa minimizez deficientele lui pe de alta. Tragand linie, nu pot spune c-am mers drept dar in final am ajuns unde trebuie.
In acest moment sistemul se compune din urmatoarele componente si respectivele functii:
- aproape acelasi set de driveri si hornuri de la inceput --> 3 cai horn 100%
- setul de 3 subwoofere active (1 Behr +2 Eltax) --> calea a 4-a (sub-bass) cu aplicarea conceptului Geddes
- DCX2496 --> crossover pt. 3 cai (80/500/4k); delay medii si inalte; egalizare CD horn medii.
- DEQ2496 --> room-correction (AutoEQ); iesiri pt. subwoofere (a 4-a cale); egalizarea parametrica a bass-ului (5 filtre); selector de surse digitale si convertor A/D pt. surse analogice; master volum digital.
- amplificatoare de putere 2x150W si 4x60W
- set de atenuatori DIY de -21dB intre iesirile DCX/DEQ si intrarile amplificatoarelor de putere --> adaptarea nivelului general de auditie
- rack de 8U care gazduieste decent toata partea electronica --> WAF bun
Noutatea o reprezinta DEQ2496 care prin functia de corectie automata a camerei pt. frecvente peste 100Hz a reusit sa aduca corectitudine timbrala hornurilor, calitate la care acestea doar viseaza. Am obtinut astfel dinamica si timbru corect, calitati care in mod normal se cam exclud reciproc. O sa revin cu poze cat mai repede pot.
In viitorul apropiat mai intentionez (fiindca am cu ce) sa mai incerc un concept pt. bass prin anularea undei reflectate din spate prin intarziere si schimbare de faza ( http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=837744 ). Nu ca n-ar fi destul de bun conceptul Geddes, dar curiozitatea...
Mai am si niste sfaturi de care numai eu stiu cat sunt de pretioase pt. cineva care s-ar apuca de hornuri; poate chiar ar trebui sa cer bani pt. ele . Daca le-as fi stiut de la bun inceput as fi economisit multi nervi, bani si timp:
1. De a considera de la bun inceput un crossover digital. In cazul hornurilor este singurul in masura sa ofere intarzierile necesare compensarilor de drum acustic intre cai. In cazul altor proiecte, de ex. folosind radiatoare directe nu e absolut necesar, insa la hornuri este esential.
2. De a nu intra in falsa cursa pt. cel mai bun control de volum analogic la iesirea DCX-ului asa cum e moda. Am realizat ca este suficient sa pui pur-si-simplu un set de atenuatoare pasive de 20-30dB care te aduc exact in mijlocul gamei de nivel necesar in camera. Apoi reglajul fin, in gama de +-10dB, se poate face digital. La gama dinamica enorma oferita de 24 de biti (144dB teoritici, 120dB reali) reprezinta nimic. Nu mai zic de traseele de cablu sau de modificarile ciobanesti pe care nu mai esti nevoit sa le faci.
3. De a investi intr-un microfon de masura. Astfel poti aprecia mereu daca mergi inainte sau dai inapoi. La cat soft liber si de calitate exista pe net nu exista nici o scuza sa nu faci masuratori ci doar aprecieri subiective, de cele mai multe ori ridicole. Apropos, mie inca nu mi s-a intamplat ca o chestie sa masoare mai prost dar sa sune mai bine.
4. Nu te grabi! Pt. orice situatie, aparent fara iesire, exista o solutie tehnica optima posibila. Uneori, daca ne straduim prea mult efectul e contrar, mai ales in domeniul asta audiofil.
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
DorinD
Conectat la: 18 Dec 2003 Mesaje: 2393 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Vin Mar 26, 2010 7:06 pm Titlul subiectului: |
|
|
Fotografii actuale ale sistemului de hornuri:
Description: |
|
Filesize: |
99.09 KB |
Viewed: |
154 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
171.84 KB |
Viewed: |
162 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
165.65 KB |
Viewed: |
167 Time(s) |
|
_________________ "It is never too late to have a happy childhood". |
|
Sus |
|
|
|