Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
Autor |
Mesaj |
thunder rock
Conectat la: 12 Feb 2010 Mesaje: 45 Locatie: Romanica
|
Trimis: Vin Sep 10, 2010 1:11 pm Titlul subiectului: AKAI GX 646 |
|
|
Doresc achizitionarea unui magnetofon AKAI.
Un 630DB am gasit cu 300 euro de la prim proprietar ,Germania ca si tara de origine, intr-o stare foarte buna ,uzuri practic inexistente La fel am gasit si un GX 646 la 750 euro si ma incanta aspectul acestuia din urma in defavoarea pretului pentru mine un pic cam mare dar totusi tangibil cu eforturi financiare imense.
Si acum urmeaza inrebarea: Merita sa fac acest efort pentru achizitionarea celui de-al doilea? Mentionez ca magnetofonul la mine va functiona si nu va sta pe post de obiect de muzeu,646-le este mai pretentios in exploatare intensa decat 630-ul? In timp uzura la intinzatoare sau mai stiu eu ce este in defavoarea acestui 646? Nu am pretentii audiofile dar doresc o auditie de calitate si sunt intr-o dilema maxima....as dori niste pareri intr-un timp relativ scurt intrucat in trei zile trebuie sa merg sa achizitionez magnetofonul Multumesc in avans. |
|
Sus |
|
|
Mitica Reclamagiu
|
Trimis: Vin Sep 10, 2010 1:11 pm Titlul subiectului: Mitica |
|
|
|
|
Sus |
|
|
nicu_martin
Conectat la: 02 Apr 2009 Mesaje: 1742 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Vin Sep 10, 2010 1:25 pm Titlul subiectului: |
|
|
646 este la ani-lumina distanta de 630, asa ca-l recomand cu caldura. _________________
|
|
Sus |
|
|
thunder rock
Conectat la: 12 Feb 2010 Mesaje: 45 Locatie: Romanica
|
Trimis: Vin Sep 10, 2010 3:04 pm Titlul subiectului: |
|
|
nicu_martin a scris: | 646 este la ani-lumina distanta de 630, asa ca-l recomand cu caldura. |
Multumesc de replay,insa nu sunt lamurit asupra aspectului fiabilitate,rezistenta in timp ....GX 630 era recunoscut ca magnetofonul care inghite multe pe ceva situri de afara Despre 646 nu am gasit mai nimic .Ca si calitati este clar peste 630 insa este de 450 euro peste? Sesizabil?Nu vreau sa supar pe nimeni cu insistentele insa vreau sa cheltui cat mai chibzuit banii,ca sunt 300 ca sunt 750. |
|
Sus |
|
|
nicu_martin
Conectat la: 02 Apr 2009 Mesaje: 1742 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Vin Sep 10, 2010 3:33 pm Titlul subiectului: |
|
|
Exista diferente mari de constructie intre ele - tine cont ca 630 este un produs al anilor '70, pe cand 646 un produs al anilor '80.
Diferentele majore intre ele nu le stiu, scrisese un post momolo pe forumul lui facand o comparatie intre ele.
Ce mai retin este ca 630 are capetele mai late, de aceea calca pe banda mai putin precis, de unde si efectul de ascultare in pauza dintre melodii a melodiilor trase pe revers (adica, daca se asculta pistele 1/3 se aud si pistele 2/4 de la cap la coada - diafonie se numeste).
La magurile Akai fabricate in deceniul '80 acest neajuns a fost in mare parte inlaturat.
Apoi mai sunt si motoarele (630 deruleaza destul de greu, comparativ cu un 646 care "zburda"), mecanismele de asezare a benzii pe capete, toate sunt diferite aproape total.
Mai auzisem ca 630 nu ar avea capete "super long-life", dar astea pot fi si fabulatii, nu stiu nimic concret. _________________
|
|
Sus |
|
|
clauelf
Conectat la: 17 Iul 2007 Mesaje: 312 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Vin Sep 10, 2010 4:15 pm Titlul subiectului: |
|
|
F corect punctat de nicu martin. In doua cuvinte, 646 merita cu varf si indesat fata de 630 mai ales ca este identic cu 747 [ aceleasi capete, acelasi preamplif redare - inregistrare, aceleasi caracteristici de sunet, aceleasi motoare ] minus acel contor digital cu functii complexe. |
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Lun Sep 13, 2010 4:15 pm Titlul subiectului: |
|
|
cu riscul sa supar detinatorii capetele gx de ultima generatie din p4-500 din 646,747 si 77 sunt niste gunoaie notorii pe langa cele ascutite cu codul p4-251 din 620,625,635,636
vorbim aici doar de capul de redare!
reconditionez si restaurez magnetofoane in marea parte a timpului liber deci mi-au trecut toate prin mana pe langa faptul ca akai a denaturat curba NAB exacta (cea standard) la redare cam in toate aparatele sale in
cele 3 enumerate sus a facut compromisuri mari sa compenseze pierderile la redare datorita capului cel grozav de generatie noua care nativ reda corect doar basul de la 400 hz in sus si mediile inalte pana pe la 14-15 khz mai sus e varza si a incercat sa compenseze din partea electronica punand un condensator (de valoare mare pt. acel loc) si anume 47p in paralel cu capul care se comporta ca un leagan si face varf pe la vreo 22khz dar introduce numai medii inalte si harmonici menit sa compenseze partea cazatoare a capului pe aceste frecv.
ia scoateti-l de tot sau puneti valoare mai mica sa vedeti cum suna;
p4-251 este un cap ft. reusit pe intrefierul caruia calca banda ft. bine si care nu a avut nevoie de asa compensare mare la redare pe partea electronica iar acolo au pus doar 22p in paralel cu capul care suna mult mai omeneste , deloc obositor pe termen lung , dar eu totusi prefer fara pt ca asa suna cel mai corect. cei ce nu cred poa sa calculeze ft usor daca stiu cum din valorile pieselor pe preampul de redare;
apoi mai urmeaza valorile pieselor din curba NAB (National Association of Broadcasters) care tb. modificate substantial pt a crea acea curba NAB standard si nu ce au creat cei de la akai pt a compensa pierderile capului; aducerea aparatului la standardu NAB va avea efect auditiv un bass mult mai lung, mai moale, de frecv. joasa , mult mai corect la redare si o mica groapa pe medii ;
NAB prevede ca amplificarea frecv joase sa inceapa agresiv pe la 50 hz si sa fie cazatoare pana la exact 3150 hz de unde devine liniara curba pana la capatul banzii de frecventa;
cei de la akai din calculul exact al pieselor oricine poa sa-si dea seama incepe amplificarea basului doar de pe la 85-90 hz deci practic pierdem acele frecv. joase placute fiind redate cu o amplitudine ft. mica si continua sa cada cu 6dB/octava pana aproape de 3800 Hz fiind cu mult mai deplasat decat cei 3150 Hz standard astfel apropiindu-se de 4 khz unde apar niste medii deranjante si unde e cel mai impunator zgomotul benzii si se apropie mult de 4500 hz care deja apartine standardului IEC (International Electrotechnical Commission) care e mult mai aproape de cerintele benzilor generatie noua cu formule noi
apoi ca sa compenseze partea proasta la redare si sa obtina un fel de curba in oglinda la imprimare ca sa nu sesizeze ascultatorul diferente intre sursa si tape la imprimare , au compensat redarea defectuoasa a basului la redare prin amplificarea basului in procesul de imprimare marind astfel distorsiunile in banda de frecv. joasa ce le-ar putea gestiona destul de corect preamu de imprimare si capul de imprimare, toate astea adaugand in paralel cu semnalul imediat dupa semireglabilul intern de REC LEVEL un condensator cu valoarea 0,33 uF care vine in serie cu o rezistenta de 7,5k ;
astfel ca , compensand prin inlocuirea unor valori de cond. si rezistente din partea de preamp de redare a curbei de egalizare NAB mai ales pe partea de joase , se poate elimina acest condensator la imprimare (lasand rezistenta in aer) si imediat vom sesiza o diferenta uriasa in bine putand trage nivele mult mai mari si la imprimare fara distorsiuni
inchei prin a recomanda detinatorilor de 646 , 747 si 77 o operatie simpla pt. inceput sa incerce sa schimbe capul de redare cu unul p4-251 recuperat dintr-un model mai vechi si sa schimbe doar condensatorul C22 stiroflex de 47 pf cel in paralel cu capul cu unul de 22p sau chiar de 10p si de asemenea rezistenta R34 (care e tot in paralel cu capul) de 150k sa o mareasca la cel putin 330k (care cu cat e mai mare se modifica impedanta si se traduce in sunet cum ca, capteaza mai bine basul si inaltele) fara sa modifice deocamdata nimic in partea NAB pt redare si vor avea o surpriza ft placuta
apoi daca se mai modifica si curba de redare va spun ca va ascultati din nou toate benzile din colectie cat de placut poate suna |
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Lun Sep 13, 2010 4:27 pm Titlul subiectului: |
|
|
la 636 si 635 e cea mai apropiata curba NAB pe redare fata de cea standard dintre toate modelele akai fara a interveni deloc in modificarea ei (exista si aici modificari dar nu asa agresive) spre urmare datorita capului ft. bun de redare nu au avut nevoie deloc a amplifica joasele (basul) la imprimare , asa ca spre urmare la 636 si 635 lipseste cu desavarsire acel condensator de 0.33 dupa semireglabilul intern rec level care e menit sa amplifice frecv. joase si intra cu semnalul direct in tranzistorul principal al partii de imprimare TR6 ceea ce e si cel mai corect (cu cat mai putine piese sau condensatoare pe calea semnalului cu atat e mai corect si intra semnalul cum trebuie nedenaturat) |
|
Sus |
|
|
MarianS
Conectat la: 27 Ian 2009 Mesaje: 1302 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Lun Sep 13, 2010 4:49 pm Titlul subiectului: |
|
|
Daca userul teh_paradox, are dreptate, informatiile postate de el mi se par de mare interes pentru detinatorii de maguri Akai. _________________ In audiofilie aprecierile sunt 100% subiective ! |
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Lun Sep 13, 2010 5:32 pm Titlul subiectului: |
|
|
inca o chestie , modificand curba pe redare obtinem un castig destul de mare pe joase astfel ca va trebui re-etalonat magul pe redare din semireglabilii playback-level; prin aducerea inapoi la nivelul nominal de
400hz la 0dB de pe o banda etalon obtinem si un castig de vreo 4 dB la raportul semnal/zgomot total al preampului de redare
banda de test facuta in prealabil cu magul in cauza inainte de modificarea curbei de redare cu 1khz la 0dB nu e prea recomandata pt. ca 1khz nu va ingloba modificarea adusa pe joase , frecv. de 1khz ramane aprox aceeasi
chiar si in cazul diferentelor mari de azimuth al capului plus ca din mom. ce umblam la curba de redare , orice semnal de frecv. joasa imprimat cu magul in starea nativa nemodificata va fi eronata si nu va constitui un sistem de referinta pt. curba noua cea corecta
in rest ar mai fi multe de zis, in mare parte de simplificat ca sa sune mai bine , eliminati de tot tranzistorii de muting (cu riscul sa sesizam un pic de zgomot chiar si cand magul e pe stop dar un mare avantaj pt. ca in timpul derularii de ex. putem sti exact cand se termina piesa fara ca banda sa atinga capul pt. ca fluxul magnetic e asa mare in timpul derularii iar mutingul fiind eliminat , banda fara sa atinga capul deci fara absolut nici o uzura comparativ cu functia cue-ing din gx-77 unde in timpul derularii banda uzeaza capul,stim exact unde ne situam pe banda, apoi datorita imbatranirii mai ar fi de schimbat condensatorii care sunt in serie cu semnalul util cu unii de calitate buna noi (preferabil nu chinezesti de duzina,altfel mai bine ii lasam pe cei vechi) , tranzistorii se pot si ei schimba cu unii moderni cu zgomot redus ... apoi neaparat re-etalonat
bine totalitatea modificarilor astea sunt pt. puristi 100% care vor sa-l faca chiar si mai bun decat a iesit pe portile fabricii in '70 , pt. ascultatorul de rand e suficient o re-etalonare in parametrii aproximativi
beneficiul per total este faptul ca se poate trage un vinil (cd-urile iasa din discutie) la calitatea maxima dpdv. al rap. semnal/zgomot dar cel mai mult al rezolutiei si naturaletii sunetului cu care a fost masterat |
|
Sus |
|
|
thunder rock
Conectat la: 12 Feb 2010 Mesaje: 45 Locatie: Romanica
|
Trimis: Lun Sep 13, 2010 9:26 pm Titlul subiectului: |
|
|
lasind la o parte informatiile mai mult decat detaliate pe care cu mare atentie le-am parcurs tin sa va spun ca alegerea mea a fost pana la urma GX 630 DB care la inregistrare era net peste 646 La redare nu era nici o diferenta cu aceeasi banda pe acelasi amplificator Foarte probabil ceva dereglari la 646,plus ca in zona tension armului din stanga pe capacul de plastic erau semne de indoitura de genul celor intamplate la temperaturi mari...ceva nu era in regula...am preferat un mic tanculetz ,robustetea deci,frumusetii si castigului tehnologic care nu exista practic la exemplarul ce voiam a-l achizitiona.Ramane sa scap de benzile vechi,marea majoritate ORWO si sa fac un stoc de cateva benzi pe 26 dar bune.....Multumesc de gazduire si dpmdv topicul poate fi inchis,doar daca nu se mai pot da informatii utile de genul celor mai sus postate care sincer sa fiu depasesc orice asteptare in cazul veridicitatii acestora ,ceea ce nu neg fiind noob in domeniu.
Apropos ceva trick and must do la noul meu prieten?630DB? |
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 8:03 am Titlul subiectului: |
|
|
inca nu am lucrat niciodata pe 630 dar fiind model mai vechi cu parametrii nemintiti am incredere mai mare in el decat in modelele mai noi care erau in cursa cu alte firme din domeniu si tindeau sa pompeze in sus parametrii pt. motive de marketing
primul lucru bun ce l-am vazut este ca, din start are 330k pe intrare in paralel cu capul materializata prin rezistenta R1 exact cum am amintit mai sus ca ar tb sa fie valoarea minima si in cazul celorlalte modele actuale 747 etc...
apoi vad ca lipseste de tot condensatorul in paralel cu capul ceea ce ma face sa imi pun semne de intrebare daca nu cumva acest cap este mai bun chiar si decat p4-251 si nu avea nevoie de asa ceva chiar din procesul proiectarii sau poate sa fi fost o omisiune intentionata a inginerilor akai care au vrut sa obtina un anume sunet specific cu acest mag ca sa poata justifica pretul mai ridicat al modelelor lor mai de top si implicit mai scumpe ca acesta
asa ca pt. inceput, daca ai curiozitatea sa faci o prima modificare care sa sune mai bine, adica mai placut pe inalte la redare ti-as propune sa localizezi rezistenta R1 pe placa de baza si sa pui in paralel cu ea un condensator de 22p sau 33p (care iti va place mai mult ca sunet rezultat) si de preferinta sa nu fie ceramic pt. ca face microfonie , eventual vezi daca gasesti niste stiroflex de buna calitate pe undeva, iar in cel mai rau caz poti pune de proba si ceramic sa vezi in mare cum se schimba sunetul si eventual sa il ingropi in niste ceara sau silicon pe urma;
faci modificarea pe un singur canal ca sa ai ca referinta celelalt canal nemodificat ca termen de comparatie operatia e complet reversibila si magul se intoarce la parametrii originali prin simpla scoatere a cond. pe urma
daca iti place cum suna cu aceasta prima modificare o sa calculez si valorile pieselor ce ar trebui sa le schimbi pt. curba NAB corecta acolo unde am incercuit cu rosu
|
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 8:31 am Titlul subiectului: |
|
|
apoi ar mai fi si niste minime modificari ce ai putea sa le faci si pe preampliful de intrare ca sa-ti capteze mai calitativ semnalul de intrare de pe orice sursa
primul lucru ce as face as decupla preampul de microfon care este inutil si amesteca zgomot pe semnalul de intrare scotand de tot R13 astfel lasand potentiometrul de MIC in aer
eliminand MIC-ul se poate sari si peste R14 mergand cu R12 (47k) direct pe cond de intrare C11 dupa R14 vine un cond de 47p la masa care e menit sa taie inaltele pe intrare (zic ei oscilatiile) dar treaba este ca ei vor ca semnalul de intrare sa aiba un sunet specific akai adica denaturat fata de semnalul adevarat care este la iesirea sursei, si oricum orice sursa buna are inclus filtru low-pass pe iesire asa ca semnalul este deja lipsit de orice oscilatie - astfel ca eu as elimina si C10 ca semnalul sa intre cat mai corect
eliminand tot ce am taiat in desen vei avea nivel mai ridicat la intrare cu pozitia potentiometrului REC LEVEL la fel ca inaintea modificarii deci va trebui sa-l dai mai jos din exterior ca sa ai acelasi nivel pe ace, dar astfel conservi mai bine si raportul semnal/zgomot care este mult mai bun cand se intra cu semnal de nivel mare
|
|
Sus |
|
|
nicu_martin
Conectat la: 02 Apr 2009 Mesaje: 1742 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 9:45 am Titlul subiectului: |
|
|
Nefiind nici macar pafarist in materie de electronica nu pot decat sa-ti dau dreptate
Insa, fiind posesor de 2 Akaiuri 630 (D si SS), precum si de Gx77 si ascultand aproape toate modelele de maguri Akai existente (635, 636, 646 si 747 printre altele) pot spune ca 630-ul pe care-l lauzi atat este departe rau de un 747 - iar asta n-am observat-o doar eu, au observat-o mii de oameni care nu dau doi bani pe un 630 (pute piata de ele si toti vor sa scape de ele cat mai ieftin) si care dau si peste mia de euro pe un 747.
Posibil ca "soundul" specific Akai sa fie dat de "inteparea" inaltelor si de "manarirea" basului - nu te contrazic.
Dar, ma intreb cat de pafaristi in electronica sa fi fost inginerii care au creat magnetofoanele Akai 747 incat sa nu-si dea seama ca, scotand o rezistenta, sau mai punand un condensator sunetul devine brusc mai bun
Eu unul zic ca or fi stiut ei ce fac _________________
|
|
Sus |
|
|
clauelf
Conectat la: 17 Iul 2007 Mesaje: 312 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 9:55 am Titlul subiectului: |
|
|
Nu prea am inteles exact modificarea pe partea de inregistrare la 646,747 cu eliminarea electroliticului de 0,33 uF...nu trebuie urmata aceasta eliminare si de alte compensari, sau este suficienta eliminarea? Acest cond este cauza saturatiei si distors-ului pe bas la inregistrare cand se inregistreaza la nivele mari? |
|
Sus |
|
|
clauelf
Conectat la: 17 Iul 2007 Mesaje: 312 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 10:04 am Titlul subiectului: |
|
|
Ai dreptate nicu martin. Total de acord. Sa nu mai spun ca acum dupa aproape 30 ani de la fabricarea modelului 747, daca pica un integrat pe partea logica - adio si la gara- cu toata mama tehnologiei de acum, poti arunca mag-ul daca nu gasesti altul pentru piese, iar un banal tranzistor 2SC1312S cu un hfe de o valoare care m-a lasat masca - 970, dai cu tunul si nu gasesti pe nicaieri facand parte dintr-o serie speciala dezvoltata pentru Akai in acele timpuri. Inginerii de la Akai au fost cu mult inaintea timpului lor, in nici un caz habarnisti. |
|
Sus |
|
|
|