Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
Autor |
Mesaj |
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 11:28 am Titlul subiectului: |
|
|
nu pot sa ma pronunt in cazul lui 630 ca fiind 100% sigur ca acel cap de redare generatie mai veche montat in el este cu mult mai bun sau macar la acelasi nivel cu p4-251 din 620,625,635 si 636
pot insa sa afirm ca,(virgula) ca si cap de redare capul din 747,646 si 77 si anume p4-500 este cu mult inferior ca si parametrii nativi celui de generatie mai veche p4-251;
proba este ft. simpla si sta la indemana oricui fara sa modifice momentan NIMIC in partea electronica pur si simplu inlocuiti pe unul dintre sensuri capul de redare cu acest model mai vechi, lasand referinta de comparatie capul original pe sensul de autorevers care urmeaza a fi comparat cu aceeasi banda continand aceeasi piesa , trasa cu acelasi mag, in acelasi sens si in celeasi conditii de reglaj pe ambele parti a benzii
veti fi surprinsi de diferenta cu acel cap vechi pe aceeasi parte electronica nemodificata!
nu mai vorbesc ca pe urma se fac si mici adjustari pe partea electronica ca sa respecte curba NAB standard
eu nu zic ca inginerii akai au fost tampiti la vremea aia si chiar imi place schema lor simpla si ingenioasa bazata pe tranzistori si fara operationale in calea semnalului (doar la preampul de casca), dar ganditi-va ca benzile pe vremea aceia aveau alta formula (de ingrediente) capetele lor gx nu erau asemenea celor metalice si trebuiau sa compenseze cumva din partea electronica, plus ca aveau ei conceptia ca sunetul sa iasa intr-un
anume sound tip akai, specific, dar care cu o simpla comparatie cu un comutator se poate vedea usor ca difera de timbrul sursei , deci nu urmareste fidel semnalul, schimbandu-l in favoarea ca, acest semnal modificat poate fi tras mai usor pe banda (cu capetele de banda frante), si pe deasupra ascultatorul va fi fericit sa constate doar ca nu exista diferenta intre sursa si tape, nemaigandindu-se ca defapt acea sursa pe care o compara nu prea mai are nimi in comun cu sursa originala care a fost ciopartita.
in leg. cu tranzistoarele , seriile noi de 2SC2240 (cele originale de la farnell sau din surse ebay SUA) suna incomparabil mai bine si sunt mai putin zgomotoase decat cele originale, mai ales ca eu scotand tranzistorul de muting pot sesiza zgomotul preampului cu magul pe stop, deci comparatia intre cele 2 canale (unul modificat si unul lasat original ) e ft. sesizabila si la urechea oricui
un fel de traducere in sunet a schimbarii ar fi background-ul devine mult mai linistit, mai silentios si exista si un spectru de frecv. in acel "zgomot" la care poate fi perceputa mai bine prezenta frecv. inalte, sa nu mai vorbim ca dupa ce intra banda (pe play) se simte clar zgomot redus, dinamica maxima si nu stiu cum sa ma exprim aici in termeni de sunet , dar granulatia pe inalte devine mult mai fina, parca auzi mai bine o voce ragusita poti distinge toate tonalitatile mai bine, iar backgroundul nu mai e mascat de zgomot ci revin la suprafata toate detaliile subtile ;
in leg. cu acel cond. de 0,33 pe partea de imprimare daca il scoti vei sesiza o scadere a accentuarii frecv. joase ce merg catre capul de imprimare, deci care implicit se imprima pe banda, dar aceasta scadere trebuie compensata pe partea de redare cu acea usoara crestere a joaselor de frecv. joasa si automat vei putea trage nivele ft. mari fara distorsiuni pe banda;
nu stiu ce au avut in cap inginerii akai dar treaba e ft. clara, curba NAB e un standard fix acceptat si standardizat international care trebuie reprodusa fidel pt. o compatibilitate maxima cu imprimari facute de catre alte magnetofoane la care nu s-a bajbait si nu au denaturat curba NAB din diverse motive lesne de inteles in cazul AKAI
cine are un 620/625 pot sa-i dau exact ce sa modifice, am facut unul de curand si am calculate exact valorile
pieselor ce trebuiesc schimbate, de asemenea cred ca am si la 635/636
castigul adus apoi de aceste modificari las pe cei ce vor incerca sa-l comenteze |
|
Sus |
|
|
Mitica Reclamagiu
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 11:28 am Titlul subiectului: Mitica |
|
|
|
|
Sus |
|
|
clauelf

Conectat la: 17 Iul 2007 Mesaje: 312 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 11:43 am Titlul subiectului: |
|
|
Ei da, una din probleme consta fix in tipul benzilor folosite de fabricant la calibrarea mag-urilor Akai, lucru dealtfel specificat f clar in manualul service. Acele caracteristici de sunet au fost clar obtinute prin alegerea valorilor potrivite pentru componente - insa numai ptr acea banda -, mag-urile Akai nevand dupa cum stim decat cateva reglaje bazice. Acum neavand acele benzi Maxell sau TDK de atunci folosite la calibrarea mag-ului, sau daca le avem nu mai corespund fiind imbatranite - este normal ca rezultatul sa fie altul dupa parerea mea.
Nu te contrazic ca un 625, 620 poate suna bine modificat, insa ptr mine sunt f departe de 747 - am ascultat toata paleta - mag-uri in apele lor, nemanarite. Dar...apropo...ce ne facem cu diafonia? Aici cred eu ca este de necontestat avantajul capetelor noi, mai departe nu ma pronunt.
Imi place ce ai scris, forumul asta vintage este cam mort in ultima vreme (si mie imi place tuning-ul cu toate ca nu sunt expert in electronica), deci hai sa punem un pic la punct modificarile vis a vis de 646, 77, 747 ca tot le-am coborat de pe soclu. |
|
Sus |
|
|
clauelf

Conectat la: 17 Iul 2007 Mesaje: 312 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 11:53 am Titlul subiectului: |
|
|
Ceea ce ai scris in legatura cu inlocuirea tranzistorilor folosind 2SC2240 este f adevarat. Exact asa se intampla fenomenul tradus in sunet. Eu am folosit 2SC2240GR inlocuind toti 2sc945 si cei doi 2SC458 ( TR13 ) din preamp. Diferenta este clara, referindu-ma aici la 747. |
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 12:00 pm Titlul subiectului: |
|
|
diafonia, din experienta mea nu e din cap e din partea electronica si nu de oriunde !
am fost mirat si eu sa vad diferente chiar si intre cele 2 canale ca si timbru ma refer , sa vad aceleasi valori de piese masurate la sange una cate una pe rand, proces care ia ft. mult timp pt. ca majoritatea trebuiesc dezlipite pe cablaj pt. ca, impreuna , in interactiunea cu celelalte majoritatea nu se pot masura precis !
ca apoi sa ajung la o singura concluzie, dedusa chiar si logic dar probata si practic ulterior iar aici am sa va scutesc de o gramada de probe/masuratori/cautari si anume cablajul si traseele acestuia nu sunt facute simetric in oglinda si de aici vine toata buba
am simulat chiar un preamp de redare de 625 facut pe 2 cablaje separate, deci am separat cele 2 canale facandu-le identice si simetrice alimentate si filtrate separat si am constatat separare de cel putin 50dB intre canale si simetrie Perfecta adica cu semnal MONO in casca aveai un punct fix deasupra capului si nu un camp "stereofonic" oscilant cu diferente de tonalitate si timbru intre canale prin care un semnal mono aproape ca se auzea stereo
in momentul cand cu acel semnal mono ai simetrie perfecta si fara diferente de faza, te sperii cand asculti o imprimare stereo de calitate , parca ai un camp stereo de 3 ori mai lat in fata ta, in termeni audiofili se traduce drept "soundstage"  |
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 12:06 pm Titlul subiectului: |
|
|
magurile profi nu degeaba sunt construite modular, cu module separate si simetrice pt fiecare canal in parte , dar aici nu se tine cont de costurile de productie nefiind construite pt. amatori, ci urmarindu-se (in mare parte fara compromisuri) ca si scop final calitatea imprimarii si redarii materialului stereofonic
vestea buna e ca, cu un pic de investitie de timp si cunoastere poti aduce si aceste maguri facute pt. amatori la un nivel cu 2 clase mai sus care pt. cel care are niste pretentii de calitate in audio conteaza ft. mult si sunt realizabile |
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 12:26 pm Titlul subiectului: |
|
|
clauelf a scris: | Nu te contrazic ca un 625, 620 poate suna bine modificat, insa ptr mine sunt f departe de 747 - am ascultat toata paleta - mag-uri in apele lor, nemanarite. |
aici nu e vorba de-a suna mai bine dupa propriile preferinte sau dupa ce credem noi ca inseamna sunetul mai bun aceste conceptii find relative in opinia oricui pana nu vine vorba de masuratori precise
e vorba insa de-a suna corect, adica atata ii dai din generatorul de sunet atata sa puna si pe banda
stiu ca in maguri e data specificatia de neliniaritate pt toata banda lor de frecv. ca fiind de +/- 3dB in cel mai bun caz dar sa nu uitam ca cei +/- 3dB se pot manifesta si anume cum ca o frecv. o imprima (sau o reda) la
-3 dB iar o alta frecventa situata oriunde mai jos sau peste cea data sa o imprime sau sa o redea la +3dB astfel ca avem diferenta de 6 dB intre cele 2 frecv. si care rezulta o la denaturare agresiva a componentei spectrale originale injectate ( 6db reprezinta dublarea sau injumatatirea semnalului)
deci ideea este sa fie cat mai liniar la redare si imprimare si sa fie perfect etalonat dupa curba NAB
adica daca iau o banda te test unde am imprimate cu un mag etalon de ex.
400 hz la 0dB
1 khz la 0dB
10 khz la -10dB
16 khz la -15 db
atunci eu cam tot atat trebuie sa obtin si la redarea acestor semnale test cu acest mag akai
pt ca altfel sa zicem ca datorita neliniaritatii lui in partea de redare (cu +/- 3dB) avem
400 hz la 0dB
1 khz la 2dB
10 khz la -15dB
16 khz la -20 db
iar asta comparat cu materialul original redat corect (mai ales intr-un pasaj muzical care contine aceste frecv. denaturat) vom sesiza diferente majore in timbru |
|
Sus |
|
|
clauelf

Conectat la: 17 Iul 2007 Mesaje: 312 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 12:44 pm Titlul subiectului: |
|
|
La 747 nu am vorbit numai dpv al sesizarii "la ureche", ci l-am calibrat avand generator de semnal, osciloscop, analizor de spectru. Pe langa reglajele interne, ar mai fi de vorbit de azimutare care conteaza enorm, putine sunt azimutate ca la carte. Din pacate o banda de test este destul de scumpa, iar cele la indemana sunt proaste calitativ, plus ca fara reglajul de faza in mod Lissajous degeaba toata truda. |
|
Sus |
|
|
clauelf

Conectat la: 17 Iul 2007 Mesaje: 312 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 12:57 pm Titlul subiectului: |
|
|
Atasez si curbele de raspuns in frecventa obtinute pe vitezele 9 si 19 cu Akai-ul 747. Mentionez ca banda folosita la testare a fost Ampex 406. |
|
Sus |
|
|
teh_paradox
Conectat la: 18 Mar 2010 Mesaje: 17 Locatie: ocna sugatag
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 2:01 pm Titlul subiectului: |
|
|
cu riscul ca ma repet inca o data vreau sa accentuez cat de mare este importanta traductoarelor
in analogic Traductoarele sunt TOTUL! cea mai importanta veriga din lant !
traductoare ce sa materializeaza prin capete la mag / cass, doza electromagnetica la pick-up si in final poate ca cea mai importanta dintre toate incinta acustica care face ultima "traducere" in sistem si are impact direct la urechile noastre
deci, daca traductorul nu este de calitate degeaba avem tot lantul perfect ca in final obtinem mediocritatea
am cumparat un GX-77 aproape nou-nout care avea uzura aproape 0 la calea de rulaj doar pt a experimenta cu renumitele capete p4-251 care ma gandeam initial ca sunt ceva de capul lor si poate e nevoie doar de mici modificari a partii electronice
cu capetele noi noute demontate pe masa am facut diverse probe pe diverse placi electronice existente deja sau fabricate artizanal pt test
astfel ca, oricat am incercat sa compensez din partea de egalizare la preamplificatorul de redare pe anumite frecvente unde acesta raspundea defectuos am obtinut o ameliorare, dar fortata, impinsa de la spate, nenaturala , obositoare lipsita de orice naturalete
in orice stadiu al montajului, punand capul p4-251 in acea configuratie diferenta era ft. clara pt. mine de fiecare data
ce sa mai spun, aveau si akai mai demult un pliant color de reclama pt. capul p4-251 in care spuneau
"Good sound is all in your head" adica calitatea sunetului e direct proportionala cu calitatea capului |
|
Sus |
|
|
clauelf

Conectat la: 17 Iul 2007 Mesaje: 312 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Sep 14, 2010 2:28 pm Titlul subiectului: |
|
|
in analogic Traductoarele sunt TOTUL! cea mai importanta veriga din lant !
Asa este. Pana si firul care vine de la cap si implicit traseul firului sunt f importante. Capetele au rol crucial in calitatea sunetului, tocmai de asta faceam si referire la azimutare.
Pentru deck-uri 3 head de ex, pentru a obtine un azimutaj ca la carte mi-am facut o caseta cu oglinda ( mirror cassette ) pentru a putea regla perfect inainte de a azimuta, paralelismul pistelor capului cu banda, inclusiv traseul benzii din "tape guides" (cam offtopic poza, dar am considerat ca poate prezenta interes): |
|
Sus |
|
|
ALEKS

Conectat la: 05 Mar 2005 Mesaje: 287
|
Trimis: Sam Sep 25, 2010 7:33 pm Titlul subiectului: |
|
|
Acest topic m-a facut sa incep sa repostez pe acest forum (dupa o lunga absenta in care doar am lecturat ocazional). Informatiile pe care le-am citit aici sunt de un real folos si de foarte buna calitate.
As dori si eu de la dl. teh_paradox lista de modificari pentru magnetofonul AKAI GX-635D. Deja am cumparat tranzistorii 2SC2240 in cantitate mai mare pentru a putea sa-i testez in privinta factorului beta, sa-i "imperechez" dar m-am gandit ca ar fi util ca masina sa redea corect si nu specific AKAI.
Astfel ca mi-ar placea sa vad intreaga lista cu modificari pentru GX-635D.
Multumesc tuturor pentru informatiile date,
ALEKS _________________ AKAI Electric Company Ltd. |
|
Sus |
|
|
asc444
Conectat la: 15 Feb 2008 Mesaje: 311
|
Trimis: Lun Ian 03, 2011 7:22 am Titlul subiectului: |
|
|
Capete puse pe placi de test... In fine. Si eu am un gunoi de 747. Ce conteaza electronica la o mecanica de 0 lei? Mizeria se aude bine, asta e. Nu bine, ci impecabil. In rest, mi-am luat un Revox. Sunetul Akai, e posibil, poate aspectul, imi place 747. Si functiile. |
|
Sus |
|
|
|