Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
Autor |
Mesaj |
VTP
Conectat la: 01 Aug 2005 Mesaje: 1678 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Vin Noi 10, 2006 1:54 am Titlul subiectului: |
|
|
Dece, in aceiasi camera, Focus suna bine? Dar Naim sau Cabasse, chiar si Jamo, vadit puse in dificultate de spatiul mic?
Pana si conurile de lemn de la JVC sunau placut!
Pana la urma totul tine de timbrul propriu al incintei! De armonicile pe care le emite sau favorizeaza.
O alta remarca legata de solutiile constructive din ziua de azi: difuzoarele cu membrana de plastic, in special polipropilena, au un sunet tipic "de plastic", sec si neplacut, care, din pacate anuleaza avantajele materialului.
Sigur, nimic nu e perfect, dar, nici arta pentru arta nu e o solutie si nici nu va fi!
|
|
Sus |
|
|
Mitica Reclamagiu
|
Trimis: Vin Noi 10, 2006 1:54 am Titlul subiectului: Mitica |
|
|
|
|
Sus |
|
|
aifaq
Conectat la: 13 Ian 2006 Mesaje: 1074
|
Trimis: Sam Noi 11, 2006 7:30 pm Titlul subiectului: |
|
|
VTP: cred ca ceea ce ai scris depaseste deja subiectul abordat (HiFi Arena). Prectic, te referi la "vesnica" dilema (si divergenta) intre sunetul corect si cel frumos.
Sint persoane care prefera un sunet frumos, care sa le faca placere. Problema este ca un astfel de sunet este obtinut, de regula, prin coloratii si - in final - cam toate inregistrarile suna cam la fel.
Sint alte persoane care prefera un sunet corect - sistemul audio trebuie sa reproduca fidel ceea ce este pe disc. Evident, daca inginerul de sunet a lucrat "cu picioarele" sunetul obtinut va fi in consecinta.
Sincer, ma situez undeva la jumatatea drumului...
...dupa cum spuneam intr-un post anterior, am avut ocazia sa ascult Eben X3 in conditii favorabile. Am ascultat in aceeasi camera de auditie si alte boxe cu un pret comparabil (si un aspect net superior, ca sa-l satisfac si pe robinson), pe aceleasi echipamente (daca imi aduc bine aminte).
Ei bine, niciuna din experiente nu m-a impresionat - dupa auditia Ebenurilor i-am spus, in gluma, distribuitorului ca le-as cumpara daca mi-ar achita el contravaloarea a 70% din CD-urile pe care le am (si care ar fi devenenit de neascultat). In ceea ce priveste celelalte boxe, imi plac dulciurile dar prea multa miere duce la diabet
Si, ca sa lasam filosofia deoparte: neutralitatea este, prin definitie, una singura. Daca nu iti plac boxele neutre inseamna ca le preferi pe cele care introduc anumite coloratii. Intrucit exista nenumarate feluri de a te abate de la neutralitate, poti sa precizezi ce anume coloratii preferi?
|
|
Sus |
|
|
VTP
Conectat la: 01 Aug 2005 Mesaje: 1678 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Dum Noi 12, 2006 12:56 am Titlul subiectului: |
|
|
aifaq a scris: | VTP: cred ca ceea ce ai scris depaseste deja subiectul abordat (HiFi Arena). Prectic, te referi la "vesnica" dilema (si divergenta) intre sunetul corect si cel frumos.
Sint persoane care prefera un sunet frumos, care sa le faca placere. Problema este ca un astfel de sunet este obtinut, de regula, prin coloratii si - in final - cam toate inregistrarile suna cam la fel.
Sint alte persoane care prefera un sunet corect - sistemul audio trebuie sa reproduca fidel ceea ce este pe disc. Evident, daca inginerul de sunet a lucrat "cu picioarele" sunetul obtinut va fi in consecinta.
Sincer, ma situez undeva la jumatatea drumului...
...dupa cum spuneam intr-un post anterior, am avut ocazia sa ascult Eben X3 in conditii favorabile. Am ascultat in aceeasi camera de auditie si alte boxe cu un pret comparabil (si un aspect net superior, ca sa-l satisfac si pe robinson), pe aceleasi echipamente (daca imi aduc bine aminte).
Ei bine, niciuna din experiente nu m-a impresionat - dupa auditia Ebenurilor i-am spus, in gluma, distribuitorului ca le-as cumpara daca mi-ar achita el contravaloarea a 70% din CD-urile pe care le am (si care ar fi devenenit de neascultat). In ceea ce priveste celelalte boxe, imi plac dulciurile dar prea multa miere duce la diabet
Si, ca sa lasam filosofia deoparte: neutralitatea este, prin definitie, una singura. Daca nu iti plac boxele neutre inseamna ca le preferi pe cele care introduc anumite coloratii. Intrucit exista nenumarate feluri de a te abate de la neutralitate, poti sa precizezi ce anume coloratii preferi? |
Desigur ca fiecare poate sa aiba orice parere vrea. Asta nu schimba datele problemei si nici nu va crea, din nimic, adevaruri!
Intotdeauna am spus ca e necesar sa fie o definire corecta si unanima a termenilor utilizati, altfel nastem, prin scremete audiofile, probleme inexistente.
- ce "vesnica" dilema?
- ce inseamna sunet corect? Acela despre care CREDEM ca trebuie sa fie pe inregistrare? Acela care se apropie de originalul live?
- ce inseamna sunet frumos? Acela inchipuit ca ar trebui sa fie? Comparat cu ce? Am auzit nu odata divagatii stupefiante, din partea unor oameni care sustin ca sunt iubitori ai muzicii, asupra vreunui concert la care asistasera! In principiu, te duci la concert ca sa savurezi arta, nu ca sa-ti dai cu parerea ca pianul nu suna pe gustul "rafinatului meloman"!
- ce inseamna coloratii si cum le definim? In genere, coloratia este o modificare de timbru aproape catastrofala, care nu permite identificarea colecta a unui instrument sau a unei voci.
- un sunet "frumos" inseamna reproducerea muzicii cu un echilibru timbral care sa permita o redare cat mai NATURALA a semnalului, care sa-l apropie de realitate, avand in vedere ca realitatea muzicii este FRUMOASA, nu colorata!
In peste 40 de ani de lucru, asta am urmarit, totdeauna, redarea FRUMUSETII muzicii!
- de multe ori oamenii imbratiseaza, si mai ales lupta disperati pentru idei insuflate artificial de altii din diverse motive, cele mai multe legate direct de profit. Asa s-a ajuns la crearea unei industrii de gadgeturi bazate pe credulitatea consumatorului. Personal nu am nimic impotriva acestui fapt, dar, democratic vorbind am dreptul de a arata, cui vrea sa inteleaga, ca, este supus la o presiune continua doar pentru a largi piata unor produse cel putin dubioase, odata ce se incearca rasturnarea unei ierarhii valorice doar cu scopul de a largi marja de piata.
- neutralitatea o fi una singura, dar ne referim la lucruri diferite.
Daca sunetul unei incinte este fad, lipsit de stralucire,mort, mai are si un timbru specific dat de plasticul utilizat la traductoare, sau strident, ca tweeterele cu membrana fenolica (textolit), si fara nici o apropiere de sunetul initial, live, atunci prefer un sunet frumos!
- daca confund doua voci extrem de cunoscute, sau, mi se pare ca aud toba in locul chitarei bas, datorita unui sunet deformat timbral, colorat, atunci prefer un sunet frumos!
Un sunet frumos e apropiat de realitate (live sau a inregistrarii, daca vret, desi, inregistrarea este de cele mai multe ori, extrem de departata de realitatea live, de frumusetea muzicii din motive tehnice sau ce tin de parerea inginerului de sunet.
|
|
Sus |
|
|
Hi&Fan
Conectat la: 13 Aug 2006 Mesaje: 696 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Dum Noi 12, 2006 10:34 pm Titlul subiectului: |
|
|
Parerea mea este ca HIFI Arena ,ca sa revenim la subiect a facut ceea ce trebuia sa faca: sa puna intr-o arena diversele sisteme,IN ACELEASI CONDITII.
Sigur ca sistemele mici au fost avantajate de dimensiunile si acustica salilor,sistemele mari nu prea se pot desfasura in asemenea spatii(nu ca ar fi fost prea multe sisteme mari anul asta,cand zic HIFI Arena ma gandesc si la anii trecuti) si de aici parerea ca un sistem mic(a se citi mai ieftin) suna mai bine decat un sistem de 10 ori mai scump,ceea ce uneori chiar e adevarat,dar du sistemul mare intr-o incapere adecvata si atunci vei vedea diferenta.
In ce priveste "corectitudinea" sunetului ,lucrurile sunt clare pentru mine:
cei care doresc sunete neutre sa isi cumpere aparatura de studio:mie personal imi place sa ascult muzica,nu s-o disec si s-o analizez.
Diferenta intre sunetul corect si cel de auditie este ca intre o orchestra simfonica care canta intr-o incapere nepotrivita si acelasi concert tinut intr-o sala de concert cu acustca foarte buna.Cu siguranta,prima varianta este corecta,dar eu prefer varianta muzicala,placuta urechii.
Ascultam muzica pentru a ne destinde,nu pentru a descoperi care vioara sau pian nu e bine acordat,cel putin noi,amatorii.
Din pacate observ un fenomen neplacut:
Desi HIFI Arena este singura ocazie de a ne cunoaste si de a asculta IN ACELEASI CONDITII diverse sisteme,observ ca de la an la an,este din ce in ce mai slaba si mai ocolita atat de expozanti,cat si de vizitatori.
Mai grav insa mi se pare ca NIMENI (nici macar de pe acest forum) nu vine cu o propunere sau macar sa incerce sa o faca de la an la an mai buna.
Ce-ati zice ca in editia de anul viitor sa organizam concursuri cu premii pentru recunoasterea diferitelor sisteme legati la ochi,de exemplu.
Abia asa vom putea vedea cine aude cu adevarat detaliile si nu este influentat de marca si de modul de prezentare.
Multi s-au plans de lipsa standurilor cu discuri,accesoriilor, DIY,dar nimeni nu face nimic.
Se pare ca noi,romanii avem un talent deosebit de a arunca cu piatra in toti cei care incearca sa faca ceva:
Singura revista de specialitate,HiFi & Multimedia s-a dus,HiFi Arena nici ea nu se simte prea bine.
In schimb, prolifereaza caricaturi gen Audio-Video Magazine,in care copii care n-au nimic de-a face cu tehnica (n-am zis electronica) traduc cu dictionarul reviste straine,producand confuzie in randul cititorilor tineri.
De exemplu,amplificatoarele au "output"-uri in loc de etaje finale, sursa in comutatie devine "partea de retea comutabila"-in nr7/oct 2006,pag 96 la un amplificator Panasonic.In pagina 92,la STR-DG700 de la Sony poti citi:"Modelul dispune de sase outputuri analog discret construite,care sunt alimentate de un transformator de retea puternic".De unde sa ghiceasca cititorul neavizat ca de fapt textul corect era"..sase etaje finale analogice construite cu componente discrete...."?.
Propun sa ne gandim cu totii ce putem face pentru ca HIFI Arena 2007 sa devina cu adevarat un loc de intalnire pentru audiofili,in loc sa multumim sa strambam din nas si sa dam cu pietre.
|
|
Sus |
|
|
VTP
Conectat la: 01 Aug 2005 Mesaje: 1678 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Dum Noi 12, 2006 11:59 pm Titlul subiectului: |
|
|
@Hi&Fan,
Teoretic ai dreptate! In plus nustii foarte multe lucruri, intre care si faptul ca am semnalat chiar mai multe aspecte inca de la ed. a II-a.
Dar, totul este condus de interesul prioritar capitalist, deci ceea ce am vrut eu, d-ta sau altii sunt "utopii comuniste"! :twisted
Este o manifestare cu caracter comercial, nu cu caracter stiintific, de prezentare sau educational!
Toate propunerile sunt usor de indeplinit, dar contravin cu ce a stabilit organizatorul ! De ex. nu ar fi o problema ca 1/2 de zi sa fie intrarea libera pentru elevi si studenti, pentru care 10 USD inseamna mult, dar .....
Concursuri ca cel propus ...... Hilar! Ar trebui sa stii de ce .....
Revistele care au mai ramas, pe unde au mai ramas nu mai au decat un caracter pur comercial, traind din banii de reclama. Orice alta divagatie e fara rost!
Pe cine mai intereseaza educatia tinerei generatii? Dar orientarea profesionala? De ce se mai intereseaza unii tineri de electronica? (Probabil sunt bolnavi! Doar avem atatia importatori de toate aiurelile!)Cine sa plateasca o revista de DIY? DE CE? Doar nu aduce nici un ban! Cu stradania Rodipetului si dezinteresul potentialilor cititori, probabil ca va disparea si Tehnium ! Sunt curios cate abonamente se vor face pentru 2007!
Poate ca e mai bine: vor ramane reviste cu output-uri si alte bizarerii!
In definitiv, noi, romanii avem totdeauna ceea ce meritam!
|
|
Sus |
|
|
aifaq
Conectat la: 13 Ian 2006 Mesaje: 1074
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 7:16 pm Titlul subiectului: |
|
|
VTP a scris: | Un sunet frumos e apropiat de realitate (live sau a inregistrarii, daca vret, desi, inregistrarea este de cele mai multe ori, extrem de departata de realitatea live, de frumusetea muzicii din motive tehnice sau ce tin de parerea inginerului de sunet. | VTP: in fond, nu cred ca avem opinii atit de diferite. Intrebarea mea - in cazul pe care mi-am permis sa il subliniez - este: esti sigur ca o reproducere neutra este ceea ce iti doresti? Cind spun neutra nu ma refer la coloratiile datorate materialului din care sint facute traductoarele (deja nu mai poate fi vorba de neutralitate) ci neutra asa cum o pot indica masuratorile acustice.
Si, daca te abati de la acest concept de neutralitate de dragul frumosului, cum anume o faci? Adaugi armonici - cite si in ce spectru? Favorizezi o anumita gama de frecvente - care anume? Faci altceva - ce anume?
Ceea ce vreau sa spun este ca neutralitatea este una singura: daca inginerul de sunet a produs un disc de KK, voi auzi un sunet de KK!
Orice infrumusetare a muzicii prin coloratii va afecta la fel toate inregistrarile, si cele care au nevoie de o astfel de "corectie" si cele care nu au nevoie...
...nu sint convins ca asta este ceea ce imi doresc!
|
|
Sus |
|
|
butch
Conectat la: 08 Noi 2004 Mesaje: 1597 Locatie: in canal, la un aurolac
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 7:40 pm Titlul subiectului: |
|
|
aifaq a scris: | Cind spun neutra nu ma refer la coloratiile datorate materialului din care sint facute traductoarele (deja nu mai poate fi vorba de neutralitate) ci neutra asa cum o pot indica masuratorile acustice. |
Nu inteleg formularea asta. Pai coloratiile datorate materialului din care e facut traductorul sint una din cele mai importante cauze ale coloratiilor sistemului luat in ansamblu. Cit despre neutralitate ca masuratori, nu spune cine stie ce. Masuratorile de obicei sint (cvasi) anecoice, iar sufrageria/dormitorul/debaraua in care ascultam numai anecoica nu e. Asadar, adauga reflexiile (inegale, datorate dispersiei neuniforme) la radiatia directa si ceea ce anecoic era superb de plat in realitate devine plat... din parti.
Eu inca nu sint convins (chiar sint puternic neconvins) ca exista o corelatie intre masuratori si perceptie. Unu, pentru ca masuratorile sint facute in conditii prea putin relevante, doi, pentru ca sint aproximative si influentate de multi factori, trei, pt. ca urechea si creierul sint mult mai complexe decit credem, si nu prea se uita la THD, IMD si armonici, cel putin nu in modul academic in care ne uitam noi "obiectiv" la ele.
_________________ "[...] sufletele fragile, de lebede ranite, ale audiofililor romani"
(un clasic in viata) |
|
Sus |
|
|
aifaq
Conectat la: 13 Ian 2006 Mesaje: 1074
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 8:16 pm Titlul subiectului: |
|
|
butch a scris: | aifaq a scris: | Cind spun neutra nu ma refer la coloratiile datorate materialului din care sint facute traductoarele (deja nu mai poate fi vorba de neutralitate) ci neutra asa cum o pot indica masuratorile acustice. |
Nu inteleg formularea asta. Pai coloratiile datorate materialului din care e facut traductorul sint una din cele mai importante cauze ale coloratiilor sistemului luat in ansamblu. | butch: ma exprim greu - ca toti inginerii, de altfel! Am vrut sa spun ca eu ma refeream la un sunet neutru iar VTP a "aruncat in fata" coloratiile datorate materialelor. Desigur, se pune problrma cum identificam sunetul neutru pentr a-l putea compara cu alte variante (optiuni) de reproducere muzicala?
butch a scris: | Cit despre neutralitate ca masuratori, nu spune cine stie ce. | Daca pleci de la masuratori neutre in conditii ideale (camera anecoica, alea-alea) ai sanse sa obtii ceva apropiat de neutralitate in "debaraua" in care asculti. Daca boxele suna deja neliniar si defazat in conditii de laborator ma intreb ce pretentii poti avea de la ele acasa? Ca "debaraua" ta va compensa exact deficientele masurate?
Si daca debaraua mea nu este identica, ce facem? Recurgem la DSP (debara sound processing)?
|
|
Sus |
|
|
butch
Conectat la: 08 Noi 2004 Mesaje: 1597 Locatie: in canal, la un aurolac
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 8:26 pm Titlul subiectului: |
|
|
Si eu pricep greu, ca orice inginer. M-ati prins, si eu...
De-acord cu ce spui, dar eu sint convins ca multi producatori de boxe au in vedere si cam pe unde va fi ascultata scula. Chiar am citit undeva ca prin nu's ce studiou incerca inginerul de sunet sa recreeze un mediu asemanator unei sufragerii - avea o biblioteca in care pusese teancuri de ziare pe post de carti, si inca citeva nastrusnicii.
Eu am facut odata un fel de studiu legat de masuratori vs. perceptie. M-am apucat sa ma uit pe Stereophile la masuratorile anumitor boxe pe care le-am ascultat de-a lungul timpului. Al naibii sa fiu daca am gasit vreo corelatie intre grafic si impresiile mele. Daca mai adaugam ca si restul lantului influenteaza neutralitatea (sau lipsa ei)... Cine baluba mea masoara cabluri? (in afara de Dorin, scuze, nu m-am putut abtine). Eu zic ca pina la urma urmei tot la bijbiiala ajungem.
_________________ "[...] sufletele fragile, de lebede ranite, ale audiofililor romani"
(un clasic in viata) |
|
Sus |
|
|
aifaq
Conectat la: 13 Ian 2006 Mesaje: 1074
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 8:35 pm Titlul subiectului: |
|
|
butch a scris: | De-acord cu ce spui, dar eu sint convins ca multi producatori de boxe au in vedere si cam pe unde va fi ascultata scula. | Evident! De aceea consider ca discutiile privitoare la sunetul Eben la HiHi Arena sint lipsite de sens...
|
|
Sus |
|
|
Human
Conectat la: 01 Noi 2003 Mesaje: 889 Locatie: Craiova
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 9:08 pm Titlul subiectului: |
|
|
alte poze
Description: |
|
Filesize: |
94.28 KB |
Viewed: |
141 Time(s) |
|
|
|
Sus |
|
|
Human
Conectat la: 01 Noi 2003 Mesaje: 889 Locatie: Craiova
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 9:18 pm Titlul subiectului: |
|
|
boxe si resonators
|
|
Sus |
|
|
robinson
Conectat la: 03 Mai 2005 Mesaje: 371 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 9:37 pm Titlul subiectului: |
|
|
Human, In Auditu are cumva adresa web? Cat m-am straduit, n-am gasit-o.
Eram curios de niste preturi...
|
|
Sus |
|
|
Human
Conectat la: 01 Noi 2003 Mesaje: 889 Locatie: Craiova
|
Trimis: Lun Noi 13, 2006 9:54 pm Titlul subiectului: |
|
|
www.inauditu.com (din pacate este in lucru)
Lista de preturi pot sa ti-o trimit pe PM
|
|
Sus |
|
|
usernamex
Conectat la: 03 Dec 2005 Mesaje: 932 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mar Noi 14, 2006 11:46 am Titlul subiectului: |
|
|
...
Description: |
|
Filesize: |
76.35 KB |
Viewed: |
183 Time(s) |
|
|
|
Sus |
|
|
|