Subiectul anterior :: Subiectul urmator |
Autor |
Mesaj |
bmwwilliams
Conectat la: 04 Dec 2003 Mesaje: 6
|
Trimis: Joi Dec 04, 2003 8:30 am Titlul subiectului: Black burst=Syncro signal ? |
|
|
Salutare tuturor,
Se pare ca sunt cel mai nou pe acest site dar sper sa ma adoptati si pe mine.
Am tot auzit de 'black burst' si 'syncro signal'(referitor la aparatura video profi)...Intrebarea mea ar fii daca reprezinta acelasi lucru?
Imi poate da si mie cineva o definitie a acestor notiuni pentru a nu le confunda?In mare cunosc termenii tehnici din televiziune,asa ca puteti sa-i folositi in definitie.
De exemplu de ce este necesara o bucla de sincronizare pt. aparatura video profesionala analogica sau digitala?Stiti cumva de necesitatea unei bucle de compensare?
va multumesc anticipat |
|
Sus |
|
|
Mitica Reclamagiu
|
Trimis: Joi Dec 04, 2003 8:30 am Titlul subiectului: Mitica |
|
|
|
|
Sus |
|
|
Andrei

Conectat la: 27 Feb 2003 Mesaje: 794 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Joi Dec 04, 2003 1:37 pm Titlul subiectului: |
|
|
Citat: | Am tot auzit de 'black burst' si 'syncro signal'(referitor la aparatura video profi)...Intrebarea mea ar fii daca reprezinta acelasi lucru? Imi poate da si mie cineva o definitie a acestor notiuni pentru a nu le confunda?In mare cunosc termenii tehnici din televiziune,asa ca puteti sa-i folositi in definitie. |
"Black Burst" si "Syncro Signal" nu sunt chiar acelasi lucru, dar se pot folosi in genere pentru (aproximativ) aceleasi scopuri.
"Syncro Signal" sau "Sincrocomplex" sau "Mixed Syncs", contine impulsurile de sincronizare linii si cele de sincronizare cadre. E printre semnalele de sincronizare cele mai simple.
"Black burst"/"Colour burst" contine atat semnalul de sincronizare linii, cel de sincronizare cadre cat si cel de burst (aprox. 10 perioade din subpurtatoarea PAL 4.43 Mhz in perioada de stingere). Este importanta includerea acelei "salve" de informatie pentru a putea face demodularea crominantei corect. Cu alte cuvinte e Syncro+"culoare", ca sa folosim termeni mai simplii.
Imensa majoritate a aparaturii curente stie sa se sincronizeze dupa semnale de tip "black burst", cu cateva mici exceptii care au nevoie in continuare de paleta completa de semnale de sincronizare simple (printre care si syncrocomplex).
Citat: | De exemplu de ce este necesara o bucla de sincronizare pt. aparatura video profesionala analogica sau digitala?Stiti cumva de necesitatea unei bucle de compensare? |
In genere, aparatura video profesionala, fie analogica, fie digitala, are nevoie de aceasta genlock-are (ca sa folosim alt termen deja incetatenit: generator locking), pentru ca se pune problema ca toate dispozitivele sa fie in relatie de faza atat ca sincronizare, cat si ca subpurtoatoare color (si SC/H). Asta e foarte important atunci cand trebuie "comutat" intre mai multe surse (ca de exemplu in timpul unei transmisii in direct cu 5 camere si 3 aparate video de playback). Daca semnalele nu ar fi corect fazate, la trecere ar aparea o "ruptura" urata, mixerul neputand sa stie exact unde anume se afla fiecare dintre aceste intrari.
Buclele de compensare se folosesc pentru ca semnalele video sunt intarziate de o gramada de factori, printre care lungimile cablului coaxial prin care trec, amplificatoarele de semnal sau chiar mixerele, fiecare putand sa introduca intarzieri fie de ordinul nanosecundelor, fie chiar aproape o microsecunda. In genere proiectarea unei astfel de linii se face considerand mixerul ca punctul la care semnalele trebuie sa ajunga in acelasi timp, se gaseste echipamentul cu intarzierea cea mai lunga (de obicei camera, afaik) si apoi se intarzie artificial si restul sculelor ca sa fie aduse la acelasi nivel.
Totusi de ce te intereseaza amanuntele acestea? Daca doresti sa construiesti un studio de televiziune, mi-e teama ca va trebui sa apelezi la niste specialisti, ce am scris mai sus e doar inceputul inceputului (si nici eu nu stiu mai departe prea mult in plus... ). _________________ Andrei Mihailescu
HiFi & Multimedia |
|
Sus |
|
|
bmwwilliams
Conectat la: 04 Dec 2003 Mesaje: 6
|
Trimis: Joi Dec 04, 2003 3:10 pm Titlul subiectului: |
|
|
In primul rand multumesc pt. raspuns.In al doilea rand sper sa ma mai poti ajuta cu ceva definitii si notiuni.Iar in al treilea rand iti pot raspunde la intrebarea ta 'De ce te intereseaza aceste notiuni?'...pt. ca de curand mi s-a propus sa ma angajez intr-o televiziune locala si chiar vreau sa am habar de ceva cand ajung acolo.
In speranta unor viitoare raspunsuri,
Iti multumesc(din nou) |
|
Sus |
|
|
bmwwilliams
Conectat la: 04 Dec 2003 Mesaje: 6
|
Trimis: Mie Dec 10, 2003 12:02 am Titlul subiectului: |
|
|
Salutare din nou!Am trecut pe acolo si am vazut o serie de chestii interesante...dar am multe de invatat(ceea ce nu-mi displace).
In primul rand o sa incep cu niste intrebari cred eu destul de simple...De exemplu tocmai si-au cumparat doua monitoare noi JVC(color) si am asistat la o discutie.Daca trebuie sau nu calibrate monitoarele.Eu dupa mine as zice da(dar eu inca nu contez acolo) pt. ca ma gandeam eu asa... ca eu mi-am calibrat tv-ul de acasa dupa un DVD de la Sound&Vision.Drept urmare m-am gandit ca ar trebui si pt. sculele profi' sa existe niste semnale standard dupa care sa efectuezi o calibrare...sau ma insel?Daca nu ma insel care sunt aceste semnale si de catre ce pot fi generate?
Din cate am mai citit, am vazut ca semnalul de iesire(de ex. inainte de a ajunge pe link-ul de plecare) este vizualizat pe un WaveForm Monitor si eventual un Vectorscop...aici nu au asa ceva, ci au un calculator DPS Velocity care in programul dedicat capturii si montarii de imagini are asa ceva.Intrebare ar fi...'Oare acest soft poate suplini lipsa acestor 2 aparate dedicate exclusiv scopului lor?'Cat de precis poate fii?
Pe un WaveForm Monitor semnalul blackburst unde se afla pe diagrama?Sub 'semnalul de negru'?(pe diagrama afisata de aparat)Cati volti sunt intre semnalul de negru si cel de alb?Pe aceiasi diagrama nivelul de negru este in 0 sau deasupra acestei valori?
Cate linii are un cadru in format S-VHS si in format Dv?Care este diferenta intre formatele DV si DVCAM?
In speranta unui raspuns va multumesc |
|
Sus |
|
|
Andrei

Conectat la: 27 Feb 2003 Mesaje: 794 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Mie Dec 10, 2003 8:52 pm Titlul subiectului: |
|
|
Heh, da stiu ca ai ceva intrebari... Sa o luam pe rand.
Citat: | De exemplu tocmai si-au cumparat doua monitoare noi JVC(color) si am asistat la o discutie.Daca trebuie sau nu calibrate monitoarele.Eu dupa mine as zice da(dar eu inca nu contez acolo) pt. ca ma gandeam eu asa... ca eu mi-am calibrat tv-ul de acasa dupa un DVD de la Sound&Vision.Drept urmare m-am gandit ca ar trebui si pt. sculele profi' sa existe niste semnale standard dupa care sa efectuezi o calibrare...sau ma insel?Daca nu ma insel care sunt aceste semnale si de catre ce pot fi generate? |
Da, trebuie calibrate monitoarele. Este absolut necesar. Nu numai atat, dar trebuie calibrate periodic, pentru ca pe durata lor de viata, incet-incet ies din parametrii, si trebuie compensat pentru acest lucru.
Semnalul de calibrare folosit in cazul monitoarelor video este in principal banala mira color, in standard PAL EBU. Pe baza ei si cu ajutorul butoanelor de "Blue Only" si "B/W" de pe mai toate monitoarele cat de cat profesionale, poti sa reglezi contrastul si crominanta corect. In NTSC e o idee mai complicat, din cauza nivelului de black set-up, care e la 7.5 IRE in loc de 0 IRE, asa ca trebuie folosit neaparat si testul PLUGE (de obicei e inclus pe o mira color NTSC).
Mira color poate fi generata cu un generator de semnale de test (sunt cateva firme care produc asa ceva), fie chiar dintr-o camera video profesionala, care are un generator intern pentru astfel de mire.
Monitoarele din categoria mai ridicata vin optional si cu sonde de calibrare conectate via un port dedicat, pentru realizarea operatiunilor de ajustare a colorimetriei mai precise si automate, fara interventia utilizatorului.
Citat: | Din cate am mai citit, am vazut ca semnalul de iesire(de ex. inainte de a ajunge pe link-ul de plecare) este vizualizat pe un WaveForm Monitor si eventual un Vectorscop...aici nu au asa ceva, ci au un calculator DPS Velocity care in programul dedicat capturii si montarii de imagini are asa ceva.Intrebare ar fi...'Oare acest soft poate suplini lipsa acestor 2 aparate dedicate exclusiv scopului lor?'Cat de precis poate fii? |
WFM-ul si Vectoroscop-ul din DPS Velocity e foarte precis, dar din pacate, fiind digital, nu e relevant pentru ce se intampla mai departe cu semnalul analogic trimis catre emisie (decat doar daca e folosit in mod E-E, dar aici apar alte probleme). E in schimb util pentru a verifica daca fisierele capturate sunt corecte si pentru a face eventualele ajustari ProcAmp in fereastra de captura, pe baza unor bare inregistrate pe casetele cu material brut (de exemplu).
Cu alte cuvinte, nu, nu poate suplini cu WFM si Vectoroscop stand-alone, care sunt absolut necesar macar la capatul lantului de emisie inainte de antena, pentru a verifica daca semnalul emis este in limitele legale.
Citat: | Pe un WaveForm Monitor semnalul blackburst unde se afla pe diagrama?Sub 'semnalul de negru'?(pe diagrama afisata de aparat)Cati volti sunt intre semnalul de negru si cel de alb?Pe aceiasi diagrama nivelul de negru este in 0 sau deasupra acestei valori? |
Dupa cum spuneam si in mesajul precedent, "blackburst" e o combinatie de semnale. Pe un WFM, semnalele de sincronizare sunt afisate sub linia 0 IRE (nivelul de blanking/negru) pana la -40 IRE (au forma unui dreptunghi), urmate apoi de semnalul de color burst, care e simetric fata de linia 0 IRE (apare si sub, si deasupra, pentru o perioada scurta).
Intre negru si alb sunt 100 IRE (niste unitati "virtuale" care fac lucrul ceva mai usor cu aceste notiuni). Semnalul video complet are 140 IRE si 1 V P-P. Deci partea "vizibila", avand 100 IRE, corespunde la 700 mV (0.7 V). Asta pentru PAL.
Asa cum am amintit si mai sus, in formatul NTSC american, exista o diferenta intre blanking si black (7.5 IRE), in schimb in lumea PAL 0 IRE corespunde atat pentru unul, cat si pentru celalalt.
Citat: | Cate linii are un cadru in format S-VHS si in format Dv?Care este diferenta intre formatele DV si DVCAM? |
Cate linii? Un cadru video, fie el analogic sau digital, are tot 625 de linii, cu 576 active. Daca te referi la rezolutia orizontala, asta este alta poveste...
Formatul DVCAM foloseste o viteza mai mare a benzii pentru a permite inregistrarea datelor pe o suprafata mai mare (pitch de 15 microni in loc de 10 microni la DV), facand astfel ca benzile sa fie ceva mai "protejate" impotriva drop-out-urilor.
De aceea o caseta de 60 minute miniDV inregistrata in format DVCAM va avea 40 minute. In rest, datele propriu-zise care sunt scrise pe banda sunt absolut identice (25 Mbps, sampling 4:2:0 in lumea PAL). _________________ Andrei Mihailescu
HiFi & Multimedia |
|
Sus |
|
|
bmwwilliams
Conectat la: 04 Dec 2003 Mesaje: 6
|
Trimis: Joi Dec 11, 2003 11:20 am Titlul subiectului: |
|
|
Iti multumesc din nou pentru raspunsuri.Incet,incet deschid si eu ochii si incep sa inteleg aceasta noua lume.Chiar,exista ceva literatura de specialitate TV?Mi-ar placea sa o citesc pt. a nu abuza atat de bunavointa ta.
Dupa parerea ta care ar fi suportul ideal in televiziune?BETA sau DV-ul?Nu ma refer la costuri ci la caltatea imaginii imprimata si redata de pe banda...si stii de ce te intreb?Pt. ca aici am vazut niste imagini pe Beta(bine, venite de la Volvo) care sunt cu mult peste calitatea Dv-urilor inregistrate totusi pe niste camere bune(Sony DSR 250,JVC GY).Sau a fost doar o impresie de a mea?Care ar fii diferenta de calitate intre aceste 2 formate?(nu ma refer la faptul ca imaginea este stocata digital pe banda)
Si o ultima intrebare pe ziua de azi...cand apare urmatorul numar al revistei? |
|
Sus |
|
|
bmwwilliams
Conectat la: 04 Dec 2003 Mesaje: 6
|
Trimis: Joi Dec 11, 2003 11:23 am Titlul subiectului: |
|
|
Era sa uit...care este diferenta intre Plasma TV si LCD TV?Ele intra in categoria HDTV-urilor?Sau acesta din urma reprezinta altceva? |
|
Sus |
|
|
Andrei

Conectat la: 27 Feb 2003 Mesaje: 794 Locatie: Bucuresti
|
Trimis: Joi Dec 11, 2003 6:21 pm Titlul subiectului: |
|
|
Exista ceva, ceva literatura, dar trebuie sa ma uit ca sa vad daca gasesc titlurile. In genere sunt traduceri proaste din engleza, sau "inovatii" marete autohtone. O sa avem la capitolul Link-uri in curand o colectie de site-uri straine cu informatii din domeniu, chiar si la nivel de introducere.
Citat: | Dupa parerea ta care ar fi suportul ideal in televiziune?BETA sau DV-ul?Nu ma refer la costuri ci la caltatea imaginii imprimata si redata de pe banda... |
Hmm, e greu de spus. In principiu as merge pe mana DV-ului, pentru ca din cele mai multe puncte de vedere e o idee mai bun decat BetacamSP (in special din cauza imunitatii sporite la drop-out-uri si a rezolutiei). Plus ca editarea/copierea/prelucrarea ulterioara a ajuns atat de usoara in lumea DV incat e aproape de negandit intoarcerea la lumea "lineara" a BetaSP.
Citat: | Pt. ca aici am vazut niste imagini pe Beta(bine, venite de la Volvo) care sunt cu mult peste calitatea Dv-urilor inregistrate totusi pe niste camere bune(Sony DSR 250,JVC GY).Sau a fost doar o impresie de a mea? |
Well, faptul ca imaginile au venit pe Beta nu inseamna ca ele la origine au si fost neaparat filmate tot pe BetacamSP. Se prea poate ca ele sa fie la origine filmate pe pelicula de film, sau pe Digital Betacam, sau HDCAM, sau alte formate de calitate mai buna. Apoi materialele respective au fost foarte probabil prelucrate, corectate, editate & so on, ceea ce le face greu de comparat cu imaginile brute scoase din camere DV (chiar si din categoria buna). In final, e vorba si de maiestria operatorului de imagine, de a stii cum sa ocoleasca defectele mediului si sa exploateze avantajele sale...
Citat: | Care ar fii diferenta de calitate intre aceste 2 formate?(nu ma refer la faptul ca imaginea este stocata digital pe banda) |
Din cauza schemei de sampling a culorii, DV-ul e ceva mai slab la reproducerea trecerilor de culoare. Apoi compresia de tip MJPEG da artefacte suparatoare la conditii de iluminare slaba, ceea ce nu se intampla la fel de deranjant in lumea analogica.
Betacam SP in schimb are o rezolutie inregistrata mai slaba, are problemele clasice analogice de artefacte date de filtrare si evident mai apare si problema drop-out-urilor de pe banda, care nu prea pot fi corectate. In plus, trebuie sa fi constient ca depinde si de modul in care banda BetacamSP este redata. Nu toate unitatile BetacamSP sunt de calitate identica. De exemplu foarte populara serie UVW de deck-uri reda o rezolutie cu aproape 50 de linii mai mica decat seriile mai scumpe PVW si BVW de deck-uri, iar diferenta este vizibila cu ochiul liber.
Citat: | Era sa uit...care este diferenta intre Plasma TV si LCD TV?Ele intra in categoria HDTV-urilor?Sau acesta din urma reprezinta altceva? |
Plasma si LCD sunt doua tehnologii diferite de afisare. HDTV-urile sunt in genere orice dispozitiv de afisare care poate sa reproduca imagini de rezolutie mai mare decat video-ul Standard Definition (525/625 linii). Deci, da, marea majoritate a plasmelor si a LCD-urilor intra in categoria HDTV.
Totusi, daca vrei sa fi strict, un dispozitiv HDTV ar trebui sa fie capabil sa accepte semnale de intrare High Definition, in standardele ASTC/EBU: 720p sau 1080i/p (respectiv 1280x720 pixeli si 1920x1080 pixeli). Nu toate plasmele si LCD-urile sunt capabile de asta, unele inteleg doar semnale de intrare video standard (cele mai vechi, e drept). _________________ Andrei Mihailescu
HiFi & Multimedia |
|
Sus |
|
|
|