Formate de banda analog-digital.
Camerele video au fost la inceput numai modele analogice.
Incetul cu incetul, prezenta digitalului a inceput sa se faca
simtita, in tot felul de efecte aplicate pe imagine sau ca
o forma aditionala de zoom in plus fata de cel optic. Pana
la urma era digitalului s-a extins si la nivelul stocarii
al imaginii/sunetului. Sa vedem evolutia pe scurt a acestor
formate.
ATENTIE ! Asocierea unei rezolutii (numar de linii) cu
un tip de banda nu inseamna ca acest atribut se refera direct
la caseta (nu banda in sine da o calitate mai buna inregistrarii,
ci aparatul care lucreaza cu un anumit tip de caseta). Cu
alte cuvinte corelatia linii-banda este doar relativa si informativa
!
La capitolul analogic si in categoria consumer (non-professional
home-use) vom enumera in primul rand populara banda VHS ,introdusa
in 1976 de JVC ca un format de banda cu 240 linii de rezolutie,
foarte rapid asimilat pe piata datorita raportului bun pret/calitate
si a casetelor de durata 2, 3 sau chiar 4 ore in SP - Single
Play.
Acest format de banda a fost cel mai bine vandut format de
stocare video/audio adoptat, fiind prezent si in zilele noastre
in casele multor oameni drept cea mai rentabila solutie de
a inregistra ceva de pe TV.
Aproape concomitent cu VHS, a aparut ca format echivalent,
cunoscutul VHS-C (VHS compact) format destinat camerelor video
mai reduse ca dimensiuni, avand tot banda de aprox 12mm ca
la VHS, dar pusa intr-o caseta mai mica si de durata mai scurta
- 45, 60 min SP.
Aceasta avea avanatajul ca in final dadea posbilitatea vizonarii
pe un aparat VHS normal, prin introducerea casetei mici intr-un
adaptor de dimensiunile unei casete normale.
Cumva echivalent VHS dar cu 260 de linii de rezolutie, SONY
in 1984 introduce formatul Video8, cifra de la sfarsit fiind
preluata de la latimea de banda (de 8mm). Casetele sunt astfel
mult mai mici ca dimensiune fata de casetele VHS mari si relativ
la fel cu VHS-C, find destinate tot camerelor video mici si
portabile. Sunt insa ceva mai subtiri (banda VHS fiind de
~12mm), insa de durata pe jumatate fata de un VHS normal si
dubla fata de un VHS-C (Video8 exista in variante de 1:00,
1:30 si 2:00 ore SP).
JVC impinge puternic bariera calitatii cand introduce in
1987 formatul S-VHS (Super VHS, 400 de linii de rezolutie,
practic acelasi timp de caseta si durata, tot latime de banda
VHS ~12mm) si a trebuit sa vina anul 1989 pentru ca SONY sa
promoveze si el formatul Hi8 (echivalent S-VHS, 400 de linii
de rezolutie).
In cazul Hi8 este vorba de casete cu dimensiuni identice Video8
(deci banda tot de 8mm), dar formatul se impune mult mai bine
pe piata, (SONY are si in ziua de azi modele Hi8 la vanzare),
decat echivalentul JVC, SVHS-C (Super VHS Compact), format
care a avut putine concretizari reale in camerele video de
dimensiuni mici (S-VHS mare a avut un succes foarte puternic
in domeniul profesional).
In linii mari, formatele analogice populare s-au oprit aici,
cand in 1995, apare formatul DV/miniDV (cunoscut si ca DVC)
cu latimea de banda de aprox 6mm si avand un echivalent in
jur de 500 de linii de rezolutie.
Formatul DV defineste o caseta mai mare ca dimensiune si de
durata ceva mai lunga, miniDV devine insa cel mai popular
mod de stocare ca format digital destinat camerelor video,
fiind vorba de cea mai mica si subtire caseta video, care
stocheaza in acelasi timp calitatea cea mai buna, imediat
aparand si echivalentul profesional in forma DVCam de la SONY,
DVPro de la Panasonic si Digital-S de la JVC.
Pentru compatibilitate cu vechiul format analogic de 8mm
si preturi de banda ceva mai reduse, SONY introduce in 1999
si formatul Digital8 identic la caracteristici de stocare
digitale cu DV-ul, insa folosind ca suport banda de dimensiune
Video8/Hi8. In acest fel da voie noilor camere sa redea casete
de 8mm analogice sau sa inregistreze in digital pe banda lor,
aparatele fiind dotate cu acelasi compartiment compatibil.
In digital (PAL) durata benzii se reduce insa la doua treimi
(pe o caseta de 120 min analogica intra acum doar 80 de min).
In anul 2000 apare si standardul digital LP - Long Play in
miniDV/Digital8 care asigura aceeasi calitate (spre deosebire
de LP analogic unde se sacrifica rezolutie pt un castig de
banda/durata) dar foloseste pentru stocare o portiune mai
mica de banda, uzand astfel mai puternic mediul de inregistrare
si crescand riscul de erori la scriere/citire in timp (asa
numitele dropuri - cadre pierdute/ratate care de multe ori
nu se manifesta doar printr-un frame neafisat ci si prin blocuri
mari de culoare aleatorie care distrug inregistrarea foarte
vizibil).
 
Desi formatele de banda Digital8 si DV sunt identice ca modalitate
de stocare, camerele miniDV sunt de obicei superioare prin
senzori, optica si deci calitate finala fata de Digital8,
de aici deci clasificarea putin fortzata de inferioritate
a unui format fata de altul. Ele ca si banda sunt insa tehnologic
indentice, difera doar latimea si bineinteles dimensiunile
casetei.
Formatul miniDV imediat a prins foarte puternic si s-a impus,
o intreaga gama de firme au inceput sa scoata camere bazate
pe acest tip de banda (chiar si JVC pe langa SONY, Panasonic,
Canon, Samsung, etc).
Au aparut si formate digitale diferite de clasica banda miniDV/Digital8,
cum ar fi camerele video din seria IP-xxx de la Sony care
stocheaza direct in format mpeg2 pentru compatibilitate sporita
cu suportul DVD, iar de curand au aparut modele de camere
video atat de la Sony cat si de la Hitachi care stocheaza
direct pe un mini-DVD, vizionabil direct intr-o unitate player
DVD stand-alone.
In caz majoritar insa scrierea digitala (0 si 1) se face in
continuare pe banda si majoritatea camerelor digitale beneficieaza
de export digital printr-un port special si standardizat dupa
IEEE1394 (Firewire sau i.Link pt Sony).
Modele fara o asemenea facilitate sunt rare si total nerecomandate,
dar e bine sa verificati intotdeauna sa nu cumva sa considerati
existenta unei asemenea mufe drept garantata si sa aveti o
surpriza, mai ales la camerele vechi. second-hand. Pentru
poze, de obicei se foloseste o magistrala de tip USB pentru
simplitatea accesarii ei ca drive virtual sub Windows.
|