search      home
 
 
Cand ajungem la punctul la care ne decidem sa achizitionam o camera video, suntem de obicei intr-un mare impas. Care si cu cat?
pagina 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Setari manuale, un moft sau o necesitate ?

Daca aveti de unde alege, intotdeauna o camera digitala ar trebui sa aiba (valabil la fel ca la aparatele foto), cat mai multe setari manuale. Pentru ca desi automatizarile sunt comode pentru cei care nu stiu exact ce presupune fiecare, ele restrang puternic libertatea de intrebuintare. Focusul este supranumit si punctul de clar (se refera la focalizarea obiectivului) si de multe ori poate fi folosit manual pentru o mai buna imagine sau ca un efect interesant.

Algoritmul automat cateodata da rezultate mai slabe, de aceea e bine sa putem avea eventual si control deplin asupra lui. In acest caz, cea mai buna metoda manuala de ajustare este un inel amplasat chiar pe obiectiv (ca la camerele profesionale), varianta cu o rotita asezata incomod in alta parte pe carcasa fiind ceva mai dezavantajoasa.

Reglajul expunerii, dupa cum am spus mai sus, iar este important pentru a regla mai sever in unele cazuri luminozitatea imaginii sau pentru a preveni o supra-expunere (mai e bine sa existe pe camera si un buton - numit de obicei "back light" - pentru situatia in care subiectul are o sursa de lumina in spate).
Punctul de alb (white point balance) este folosit pentru a controla temperatura de culoare a imaginii. De cele mai multe ori setarea automata da rezultate bune, dar de obicei este lenta si cateodata poate fi pacalita de anumite situatii nedorite.

Sunt camere video la care acest reglaj se face numai automat si numai la deschiderea camerei (deci daca doriti sa filmati inauntru si apoi imediat afara e nevoie de o oprire-pornire cu o foaie alba in fata obiectivului), deci si din acest motiv si posibilitatea unui reglaj manual este foarte utila.

Conectica unei camere video digitale

Pe partea de conectica, orice camera digitala ar trebui sa aibe mufe de export analogic Video Complex sau Composite (preferabil tip RCA, dar poate fi si mufa mai mica, jack) si Svideo (asa numita SVHS, o mufa cu 4 pini dispusi circular - varianta analogica mai buna decat Composite), pe langa FireWire, (portul digital de transfer numit i.Link la Sony).
Acestea in modul ideal trebuie sa permita transfer de informatie video/audio in ambele sensuri (atat iesire cat si intrare in camera).
Facilitatea de intrare digitala este foarte utila pentru post-prelucrare in calculator si inregistrare la loc pe banda la calitate identica cu materialului original.
Din pacate, atat datorita unor reglementari vamale cat si dorintei de a diferentia mai puternic unele modele de altele, exista modele de camere video care nu au nici Analogic-In nici DV-In, cu au doar Analogic-Out si Dv-Out, in special cele mai ieftine.

Daca va intereseaza interfatarea cu calculatorul si compatibilitate maxima (plus posibilitatea de a exporta direct pe un alt tip de banda - VHS de pilda - fara a achizitiona alte echipamente folosind ib acest mod camera ca si convertor digital-analog), achizitonati numai un model ce permite si Dv-In.
La fel si posibilitatea de a insera in camera material semnal analogic este foarte importanta, camera devenind in acel moment o veritabila placa de captura (fiind vorba de o conversie hardware in timp real, o unitate dedicata asemanatoare valoreaza in jur de 4-500$).
La anumite modele de camere intreaga gama de setari manuale impreuna cu Dv-In/Analogic-In nu sunt disponibile, dar acest lucru este numai datorat unei blocari software din memorie care restrictioneaza accesul la aceste facilitati. Procedura de deblocare este destul de laboriasa si oarecum riscanta (plus ca se pierde garantia daca este vorba de un aparat nou cumparat).

 

Articole - Revista - Teste - Dictionar - Linkuri - Forum - Contact