Setari manuale, un moft sau o necesitate ?
Daca aveti de unde alege, intotdeauna o camera digitala ar
trebui sa aiba (valabil la fel ca la aparatele foto), cat
mai multe setari manuale. Pentru ca desi automatizarile sunt
comode pentru cei care nu stiu exact ce presupune fiecare,
ele restrang puternic libertatea de intrebuintare. Focusul
este supranumit si punctul de clar (se refera la focalizarea
obiectivului) si de multe ori poate fi folosit manual pentru
o mai buna imagine sau ca un efect interesant.
Algoritmul automat cateodata da rezultate mai slabe, de aceea
e bine sa putem avea eventual si control deplin asupra lui.
In acest caz, cea mai buna metoda manuala de ajustare este
un inel amplasat chiar pe obiectiv (ca la camerele profesionale),
varianta cu o rotita asezata incomod in alta parte pe carcasa
fiind ceva mai dezavantajoasa.
Reglajul expunerii, dupa cum am spus mai sus, iar este important
pentru a regla mai sever in unele cazuri luminozitatea imaginii
sau pentru a preveni o supra-expunere (mai e bine sa existe
pe camera si un buton - numit de obicei "back light"
- pentru situatia in care subiectul are o sursa de lumina
in spate).
Punctul de alb (white point balance) este folosit pentru a
controla temperatura de culoare a imaginii. De cele mai multe
ori setarea automata da rezultate bune, dar de obicei este
lenta si cateodata poate fi pacalita de anumite situatii nedorite.
Sunt camere video la care acest reglaj se face numai automat
si numai la deschiderea camerei (deci daca doriti sa filmati
inauntru si apoi imediat afara e nevoie de o oprire-pornire
cu o foaie alba in fata obiectivului), deci si din acest motiv
si posibilitatea unui reglaj manual este foarte utila.
Conectica unei camere video digitale
Pe partea de conectica, orice camera digitala ar trebui sa
aibe mufe de export analogic Video Complex sau Composite (preferabil
tip RCA, dar poate fi si mufa mai mica, jack) si Svideo (asa
numita SVHS, o mufa cu 4 pini dispusi circular - varianta
analogica mai buna decat Composite), pe langa FireWire, (portul
digital de transfer numit i.Link la Sony).
Acestea in modul ideal trebuie sa permita transfer de informatie
video/audio in ambele sensuri (atat iesire cat si intrare
in camera).
Facilitatea de intrare digitala este foarte utila pentru post-prelucrare
in calculator si inregistrare la loc pe banda la calitate
identica cu materialului original.
Din pacate, atat datorita unor reglementari vamale cat si
dorintei de a diferentia mai puternic unele modele de altele,
exista modele de camere video care nu au nici Analogic-In
nici DV-In, cu au doar Analogic-Out si Dv-Out, in special
cele mai ieftine.
 
Daca va intereseaza interfatarea cu calculatorul si compatibilitate
maxima (plus posibilitatea de a exporta direct pe un alt tip
de banda - VHS de pilda - fara a achizitiona alte echipamente
folosind ib acest mod camera ca si convertor digital-analog),
achizitonati numai un model ce permite si Dv-In.
La fel si posibilitatea de a insera in camera material semnal
analogic este foarte importanta, camera devenind in acel moment
o veritabila placa de captura (fiind vorba de o conversie
hardware in timp real, o unitate dedicata asemanatoare valoreaza
in jur de 4-500$).
La anumite modele de camere intreaga gama de setari manuale
impreuna cu Dv-In/Analogic-In nu sunt disponibile, dar acest
lucru este numai datorat unei blocari software din memorie
care restrictioneaza accesul la aceste facilitati. Procedura
de deblocare este destul de laboriasa si oarecum riscanta
(plus ca se pierde garantia daca este vorba de un aparat nou
cumparat).
|