search      home
 
 
Cand ajungem la punctul la care ne decidem sa achizitionam o camera video, suntem de obicei intr-un mare impas. Care si cu cat?
pagina 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Ce sa alegem - de fapt ce vrem ?

Acum, inainte de a ne decide asupra unui format/model, trebuie acordata putina atentie celui imai important factor in alegerea unei camere video : scopul in care va fi folosita.

Migrarea spre domeniul digital pare cel mai de dorit in orice caz. Deja, multi dintre noi suntem ferm convinsi ca este o grava greseala sa nu achizitionam un model digital de generatie cat mai noua, lasand la o parte restul de detalii mai greu de inteles (pe undeva s-a inradacinat ideea ca digital inseamna neaparat mai bun) Adevarul insa este undeva pe la mijloc si nicidecum atat de absolut in orice caz.
Lasand la o parte ca multi pasionati se plang ca in era digitalului tot mai des un model ulterior are unele caracteristici mai slabe decat predecesorul ("lucrurile pe vremuri erau mai slabe, dar de calitate mai buna"), conditia esentiala stabilirii acestei complicate balante de situatie este chiar imaginarea situatiei in care dorim sa folosim camera.

In tanara noastra familie tocmai ni s-a nascut un copil. Dorim sa il filmam, sa pastram vii amintirile peste ani si ani, cand va creste si va fi curios cum arata cand era mic. Suntem un student pasionat de grafica si editare video, vrem sa ne luam o camera video pentru a putea lucra pe calculator si a invata cat mai multe despre acest domeniu. Sunt un om de afaceri care calatoreste des si are nevoie de o metoda de a arata sefilor mei imagini din locurile unde a fost. Sunt un profesionist in devenire si dorim sa filmam diverse evenimente de la o nunta sau o intrunire, impresionand pe toata lumea cu calitatea muncii noastre.
Indiferent de situatie, daca nu ne permitem cea mai buna si scumpa camera, e bine sa vedem unde e mai usor de facut un compromis. Plusurile si minusurile ei vor fi mult mai usor asimilate in momentul in care ne-am gandit deja cat de mult ne va bucura sau deranja fiecare in parte.

Daca, de exemplu, in primul caz, partea de interactivitate cu calculatorul nu ne intereseaza atat de mult si folosim des camera video in interior la filmarea beblusului, s-ar putea sa avem o surpriza sa aflam ca o camera video analogica poate da performante per total (in situatia noastra) mai bune la acelasi pret fata de o camera de generatie noua, digitala, pe care toata lumea o lauda si o recomanda. Explicatia sta atat in tendinta generala de a se cumpara cel mai ieftin model digital disponibil, dar si in metoda practicata de fabricant (cel care cunoaste tendinta majoritara a pietii), de a scoate intotdeauna un model - inceput de serie - care promoveaza si se lauda cu o tehnologie la care insa s-au facut numeroase compromisuri pentru a se putea atinge un pret cat mai mic.

Cum este posibil ca o camera video digitala sa fie inferioara uneia analogice ? Indiscutabil, la modul general, camerele digitale dau rezultate mai bune, dar de multe ori daca de fapt nu ne permitem cu adevarat o camera digitala, cumparand-o pe "cea mai ieftina" facem o alegere mai proasta decat daca ne-am orienta catre un model analogic situat mai in mijlocul gamei de pret pentru categoria lui, (care mai exista inca pe piata nu din cauza unei erori sau unui stoc ramas nevandut).

Spre deosebire de camerele video analogice, camerele video digitale dupa ce capteaza semnalul video, ii aplica o compresie inainte de a-l stoca definitiv pe caseta.
Digitalul mai are avantajul ca odata trecut fara pierdere de calitate pe un alt mediu digital (HDD,CD,DVD) de pe banda pe care este initial stocat (solutia cu banda fiind adoptata totusi pentru ca este cea mai rentabila) degradarea magnetica dispare si nu mai este un pericol ca in cazul analogic.
Problema este insa ca operatiunea nu este asa simpla cum pare, implica costuri destul de ridicate ca si echipamente, iar tendinta generala este de a lasa materialul digital stocat tot pe banda, deci fara a da credit acestui merit de conservare posibil.
Atunci, daca tot ne luam aparat digital, macar sa ne asiguram ca folosim facilitatile disponibile pe care le-am platit astfel mai scump, nu ? Daca in final, avem tot ce ne trebuie si reusim sa ne familiarizam cu operatia de transfer in calculator, atunci si efectele posibile de filmare (sepia, mozaic, alb-negru etc) nu ar mai trebui sa constituie un factor de interes la alegerea camerei. Efectele aplicate post-filmare sunt mult mai numeroase, spectaculoase si interesante (plus usurinta si randamentul in folosire, daca nu arata bine oricand avem sursa originala numai buna pentru alte incercari, nu pierdem momentul filmat intr-o modalitate kitsch) acesta este si motivul pentru care camerele video serioase nu prea au deloc asemenea efecte.

 

Articole - Revista - Teste - Dictionar - Linkuri - Forum - Contact