Ce sa alegem - de fapt ce vrem ?
Acum, inainte de a ne decide asupra unui format/model, trebuie
acordata putina atentie celui imai important factor in alegerea
unei camere video : scopul in care va fi folosita.
Migrarea spre domeniul digital pare cel mai de dorit in orice
caz. Deja, multi dintre noi suntem ferm convinsi ca este o
grava greseala sa nu achizitionam un model digital de generatie
cat mai noua, lasand la o parte restul de detalii mai greu
de inteles (pe undeva s-a inradacinat ideea ca digital inseamna
neaparat mai bun) Adevarul insa este undeva pe la mijloc si
nicidecum atat de absolut in orice caz.
Lasand la o parte ca multi pasionati se plang ca in era digitalului
tot mai des un model ulterior are unele caracteristici mai
slabe decat predecesorul ("lucrurile pe vremuri erau
mai slabe, dar de calitate mai buna"), conditia esentiala
stabilirii acestei complicate balante de situatie este chiar
imaginarea situatiei in care dorim sa folosim camera.
In tanara noastra familie tocmai ni s-a nascut un copil.
Dorim sa il filmam, sa pastram vii amintirile peste ani si
ani, cand va creste si va fi curios cum arata cand era mic.
Suntem un student pasionat de grafica si editare video, vrem
sa ne luam o camera video pentru a putea lucra pe calculator
si a invata cat mai multe despre acest domeniu. Sunt un om
de afaceri care calatoreste des si are nevoie de o metoda
de a arata sefilor mei imagini din locurile unde a fost. Sunt
un profesionist in devenire si dorim sa filmam diverse evenimente
de la o nunta sau o intrunire, impresionand pe toata lumea
cu calitatea muncii noastre.
Indiferent de situatie, daca nu ne permitem cea mai buna si
scumpa camera, e bine sa vedem unde e mai usor de facut un
compromis. Plusurile si minusurile ei vor fi mult mai usor
asimilate in momentul in care ne-am gandit deja cat de mult
ne va bucura sau deranja fiecare in parte.
Daca, de exemplu, in primul caz, partea de interactivitate
cu calculatorul nu ne intereseaza atat de mult si folosim
des camera video in interior la filmarea beblusului, s-ar
putea sa avem o surpriza sa aflam ca o camera video analogica
poate da performante per total (in situatia noastra) mai bune
la acelasi pret fata de o camera de generatie noua, digitala,
pe care toata lumea o lauda si o recomanda. Explicatia sta
atat in tendinta generala de a se cumpara cel mai ieftin model
digital disponibil, dar si in metoda practicata de fabricant
(cel care cunoaste tendinta majoritara a pietii), de a scoate
intotdeauna un model - inceput de serie - care promoveaza
si se lauda cu o tehnologie la care insa s-au facut numeroase
compromisuri pentru a se putea atinge un pret cat mai mic.
Cum este posibil ca o camera video digitala sa fie inferioara
uneia analogice ? Indiscutabil, la modul general, camerele
digitale dau rezultate mai bune, dar de multe ori daca de
fapt nu ne permitem cu adevarat o camera digitala, cumparand-o
pe "cea mai ieftina" facem o alegere mai proasta
decat daca ne-am orienta catre un model analogic situat mai
in mijlocul gamei de pret pentru categoria lui, (care mai
exista inca pe piata nu din cauza unei erori sau unui stoc
ramas nevandut).
Spre deosebire de camerele video analogice, camerele video
digitale dupa ce capteaza semnalul video, ii aplica o compresie
inainte de a-l stoca definitiv pe caseta.
Digitalul mai are avantajul ca odata trecut fara pierdere
de calitate pe un alt mediu digital (HDD,CD,DVD) de pe banda
pe care este initial stocat (solutia cu banda fiind adoptata
totusi pentru ca este cea mai rentabila) degradarea magnetica
dispare si nu mai este un pericol ca in cazul analogic.
Problema este insa ca operatiunea nu este asa simpla cum pare,
implica costuri destul de ridicate ca si echipamente, iar
tendinta generala este de a lasa materialul digital stocat
tot pe banda, deci fara a da credit acestui merit de conservare
posibil.
Atunci, daca tot ne luam aparat digital, macar sa ne asiguram
ca folosim facilitatile disponibile pe care le-am platit astfel
mai scump, nu ? Daca in final, avem tot ce ne trebuie si reusim
sa ne familiarizam cu operatia de transfer in calculator,
atunci si efectele posibile de filmare (sepia, mozaic, alb-negru
etc) nu ar mai trebui sa constituie un factor de interes la
alegerea camerei. Efectele aplicate post-filmare sunt mult
mai numeroase, spectaculoase si interesante (plus usurinta
si randamentul in folosire, daca nu arata bine oricand avem
sursa originala numai buna pentru alte incercari, nu pierdem
momentul filmat intr-o modalitate kitsch) acesta este si motivul
pentru care camerele video serioase nu prea au deloc asemenea
efecte.
|