Calitate - CCD si rezolutie, atat ?
In digital, o specificatie pe care multa lume o ia ca etalon,
este densitatea CCD-ului (CCD-ul fiind matricea fotosensibila
folosita pentru achizitia imaginii).
Foarte comun intalnit, se face o paralela cu domeniul foto
digital, unde un CCD cu cat este mai des (pixeli mai multi)
cu atat imaginea este de rezolutie mai mare si poza rezultata,
mai buna calitativ.
Problema este ca in video, rezolutia standardului TV PAL (formatul
digital) este fixa : 720x576. Un simplu calcul matematic ne
arata ca teoretic, un CCD mai mare de ~415.000 de pixeli nu
are sens. De fapt, afirmatia este total adevarata numai daca
intreg CCD-ul ar fi destinat captarii de imagine in alb-negru
sau o singura culoare.
Acesta este motivul pentru care camerele scumpe, din gama
profesionala sau semi-profesionala, vin inzestrate cu 3CCD-uri
fiecare de densitate in jur de 400Kpixeli (cate unul pentru
cele 3 culori primare : video, rosu, verde si albastru - separarea
facuta in acest mod fiind de preferat deoarece doar asa culorile
sunt captate la modul optim si zgomotul minim).
Camerele cu un singur CDD pot avea densitate de pixeli mai
mare pentru functia de stabilizare (marginea in plus sa fie
folosita ca zona de siguranta pentru inlaturat tremuratul
mainii) sau sa faca diferite interpolari din care sa rezulte
culorile cat mai fidele.
Cu toate astea, o camera numai dupa ce este testata efectiv,
poate fi considerata buna sau slaba, pentru ca sunt multe
alte aspecte care pot inrautati imaginea, desi CCD-ul este
bogat in elemente active.
Astfel, chiar daca remarca (pur publicitara) anunta pe un
model, de exemplu, un CCD de 1MegaPixel, de multe ori aflam
cautand mai atent pe Internet, ca acea valoare este folosita
numai la poze, de fapt pixeli activi la video sunt in numar
de numai 690K, o parte fiind folositi doar la stabilizare,
s.a.m.d. Circuitul de filtrare dintre CCD si convetorul digital
pentru stocat pe banda poate fi ieftin si limitat la un anumit
debit de informtie mai mic decat poate senzorul, iar in final
numarul de elemente active de pe CCD sa fie doar o manevra
de a atrage consumatorii care spera intuitiv ca "mai
mult inseamna automat mai bine".
 
Din pacate, dupa cum spuneam, aceasta caracteristica nu este
intotdeauna o trasatura direct proprotionala cu calitatea
inregistrarii (chiar si in plaja de preturi mari, TRV950 de
la Sony este un miniDV nou, cu 3CCD-uri de 1MegaPixel si cu
toate astea, modelul VX2000 tot de la SONY, inzestrat cu 3CCD-uri
de 460K oferind o calitate mai buna si fiind astfel mai preferat
de profesionisti), pentru ca procesarea semnalului dupa CCD
este mult mai importanta in termeni de calitate video finala.
Revenind la modalitatea de stocare care in analogic limita
calitatea, formatul DV permite si se lauda cu 500+ linii de
rezolutie (fata de numai 400 maxim in domeniul analogic al
camerelor din categoria consumer), dar cateodata camera digitala
daca nu are senzori de calitate, rezolutia reala poate fi
mult mai mica, sau senzorii exista dar algoritmii de interpolare
si filtrarea semnalului pana sa fie trecut in digital sunt
de calitate slaba. Termenul oricum se refera doar la o situatie
"in cel mai bun caz" (BEST-CASE), asa ca in cazul
testelor reale, rezolutia redata nu este intotdeauna maxima.
|