Comod sau eficient ?
In ce priveste ergonomia, o camera digitala poate avea dimenisuni
foarte reduse. Ultimele modele miniDV permit o compactizare
iesita din comun.
Desi scump, acest avanataj se poate dovedi foarte folositor
in excursii pe munte, la mare si la impachetat bagaje, dar
imaginea s-ar putea sa sufere din cauza faptului ca vom misca
mult mai mult o camera usoara si mica, imaginea filmata suferind
foarte mult in acest caz.
Sigur ca da, mana la filmare poate fi educata, tendinta este
de a avea un model de dimensiuni cat mai reduse, dar profesionistul
nostru in devenire s-ar putea trezi frustrat daca ar veni
la filmarea unui eveniment cu o camera foarte perfomanta pentru
categoria lui de servicii, dar de marime comparabila cu celularul
unui invitat.
Multe persoane inca asocieaza marimea cu calitatea in acest
domeniu. Cameramanii semi-profesionisti VHS cu aparate mari
si cu un sistem de stocare mai slab calitativ (care insa tinute
pe umar sunt mult mai comode si prin urmare recomandate pentru
o imagine nemiscata), au la noi mult mai mare priza la publicul
nestiutor (care formeaza din pacate majoritatea clientilor
interesati de acest serviciu) decat altul care e investit
o avere intr-un aparat de doua ori mai performant nu mai mare
decat lampa primului.
Adevarul este ca si forma VHS poate fi usor confundata de
un nepriceput cu un BETA de televiziune (o camera de multe
zeci de ori mai buna si scumpa). Daca introducem in scena
si ergonomia si oboseala mainii care tine o camera mai lejer
sau mai incomod, alegerea dimensiunii nu este intotdeauna
bazata pe marime cat mai mica. Aglomerarea de butoane si diferite
controale are si ea un pret al comoditatii, de asemenea.
Poate camera video inlocui aparatul foto ?
Pe scurt, nu.
Intr-adevar de multe ori, o caracteristica luata in seama
la cumpararea unei camere video este functia foto.
Camerele mai ieftine permit doar inregistrarea pozelor pe
banda (filmarea face un stop-cadru pe care il inregistreaza
cateva secunde cu sonor) sau modelele mai scumpe, pe memory
card-uri asemanator unei camere foto digitale.
Indiferent de model, functia foto nu este in realitate deloc
demna de atentie cand ne decidem asupra unui model. O camera
video are ca principal scop achizitia de imagini in miscare.
Din acest motiv este foarte greu ca hardware-ul si algoritmul
de preluare al imaginilor statice sa fie comparabil cu un
aparat normal foto (chiar si digital, ieftin). Aceasta functie
este in marea majoritate a cazurilor numai un mod de a atrage
clientul care isi imagineaza ca va scapa de transportul aparatului
foto in vacanta.
Mai intotdeuna, dupa ce intra in posesia camerei video, urmeaza
dezamagirea : mica rezolutie a CCD-ului video in marea majoritate
a cazurilor nu este in stare sa asigure acuratetea foto necesara
(de multe ori nici macar pentru un ochi nepretentios).
Cele cateva milioane cheltuite in plus pentru aceasta functie,
daca ar fi investite separat chiar si intr-un aparat foto
digital inceput de gama (deci la un pret minim), rezultatele
vor fi mult mai bune.
Asa cum la un aparat foto (care poate inregistra cateva secunde
de miscare in limita memoriei disponibile), nu prea se tine
seama de aceasta optiune (este considerata cel mult interesanta
dar nefolositoare cu adevarat), asa si la video, calitatea
pozelor nu ar trebui sa fie un factor primar de interes.
Exista modele care pot scoate o calitate acceptabila, sau
pot inregistra imagini comprimate foarte puternic pentru transmis
pe Internet, dar foarte rar aceste facilitati chiar impresioneaza
si merita atentie.
In general focalizati pretentia pe cerintele pe care aparatul
video trebuie sa le indeplineasca : calitate la inregistrare
video/audio, comportament la lumina slaba, format de banda
si ergonomie in folosire (atat la filmare cat si dupa, la
eventuala post-procesare).
|