Minimum LUX - un factor de incredere sau nu ?
Tot referitor la specificatii, o confuzie voita, foarte des
intalnita, este cea legata de "minim Lux". Termenul
se refera in mod corect la sensibilitatea minima a senzorilor
de imagine.
Foarte confuz este ca nu se respecta acelasi mod de masurare
al acestei lumini minime, ci criteriile varieaza foarte intr-un
mod total diferit.
Nu o sa insistam asupra unor factori mult mai importanti,
cum ar fi raportul semnal/zgomot, (care fiind mai greu de
neconfundat, nu prea o sa-l gasiti listat la caracteristici),
dar de multe ori o sa vedeti pe camere video un abtibild cu
"0 Lux" vizavi de lauda ca valoarea minima este
chiar 0! Camera s-ar putea sa dea insa rezultate foarte proaste
la o valoare mult mai mare, insa afirmatia introduce in scena
o alta facilitate prost interpretata de majoritatea cumparatorilor
: functia de filmare in intuneric complet sau lumina foarte
slaba.
Cum producatorii stiu ca aceasta este una din problemele
cele mai intalnite la camere video, ei introduc aceste optiuni
pentru a putea ascunde mai usor deficientele sau lipsa unor
complicate prelucrari de semnal si amplificari electronice
de calitate, prezente numai la modele scumpe.
CCD-urile sunt sensibile si la infrarosu si atunci in modul
nightshoot se indeparteaza filtrul care lasa sa treaca numai
spectrul vizibil de lumina iar camera emite un fascicul de
infrarosu.
Tehnica este interesanta (asemanatoare cu sistemul folosit
in aplicatii militare de supraveghere noaptea), este foarte
atractiva si ascunde si valoarea la care camera de fapt nu
mai are o calitate acceptabila.
In realitate, imaginile preluate in acest mod sunt execrabile
calitativ (sau pline de purici, spotul nu lumineaza la un
unghi egal cu cel al lentilei), de culoare verde-negru (de
fapt sunt ele sunt alb-negru nativ, dar imaginea este inverzita
articifical si uneori apar efecte ciudate cum ar fi ochii
negri) iar detaliul poate lipsi in proportie destul de mare.
 
Cumparatorul in majoritatea cazurilor activeaza functia de
cateva ori si dupa ce se declara uimit sau incantat de "achizitie"
nu o mai foloseste niciodata, sau imaginile luate in acest
mod nu sunt deloc subiect de lauda. Mai degraba am auzit de
cazuri in care interesanta optiune s-a folosit pentru a se
citi ceva in intuneric complet sau a se iesi dintr-un bloc
fara ferestre in care s-a taiat curentul
O alta metoda de a exagera minimizarea valorii de "minim
Lux" este de a filma la lumina slaba prin prelungirea
timpului de expunere mai mult, tehnica asemanatoare cu cea
din domeniul foto, in care imprimarea este mai de calitate
sau mai luminoasa, daca diafragma sta deschisa si lumina "arde"
mai mult timp filmul. In domeniul video insa achizitia de
imagine se bazeaza pe un anumit numar de cadre pe secunda
si modalitatea aceasta este de multe ori incompatibila : optiunea
arata bine sau interesant la imagini statice, dar la miscare
totul este sacadat sau apar binecunoscutele "dare de
lumina".
Imaginea este color, dar la fel ca la modul IR, nu prea poate
fi folosita mai mult decat amuzament si nici nu reprezinta
o solutie reala la sensibilitatea slaba sau zgomotul puternic
de la amplificarea camerei video.
In concluzie, indiferent de functia implementata, ambele
facilitati, ca modalitate de filmare nu sunt deloc recomandate
si prin urmare, nici acestea la alegerea unui model nu trebuie
sa joace un rol prea important. Unde exista nu este o adevarat
problema, insa atentia Dvs trebuie indreptata spre criteriile
adevarat importante.
Metoda intotdeauna de incredere se bazeaza pe teste, pentru
ca doar testele sunt cele care au relevanta 100%, teoria variind
mereu de la caz la caz.
|