search      home
 
 
Cand ajungem la punctul la care ne decidem sa achizitionam o camera video, suntem de obicei intr-un mare impas. Care si cu cat?
pagina 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Minimum LUX - un factor de incredere sau nu ?

Tot referitor la specificatii, o confuzie voita, foarte des intalnita, este cea legata de "minim Lux". Termenul se refera in mod corect la sensibilitatea minima a senzorilor de imagine.
Foarte confuz este ca nu se respecta acelasi mod de masurare al acestei lumini minime, ci criteriile varieaza foarte intr-un mod total diferit.
Nu o sa insistam asupra unor factori mult mai importanti, cum ar fi raportul semnal/zgomot, (care fiind mai greu de neconfundat, nu prea o sa-l gasiti listat la caracteristici), dar de multe ori o sa vedeti pe camere video un abtibild cu "0 Lux" vizavi de lauda ca valoarea minima este chiar 0! Camera s-ar putea sa dea insa rezultate foarte proaste la o valoare mult mai mare, insa afirmatia introduce in scena o alta facilitate prost interpretata de majoritatea cumparatorilor : functia de filmare in intuneric complet sau lumina foarte slaba.

Cum producatorii stiu ca aceasta este una din problemele cele mai intalnite la camere video, ei introduc aceste optiuni pentru a putea ascunde mai usor deficientele sau lipsa unor complicate prelucrari de semnal si amplificari electronice de calitate, prezente numai la modele scumpe.
CCD-urile sunt sensibile si la infrarosu si atunci in modul nightshoot se indeparteaza filtrul care lasa sa treaca numai spectrul vizibil de lumina iar camera emite un fascicul de infrarosu.
Tehnica este interesanta (asemanatoare cu sistemul folosit in aplicatii militare de supraveghere noaptea), este foarte atractiva si ascunde si valoarea la care camera de fapt nu mai are o calitate acceptabila.
In realitate, imaginile preluate in acest mod sunt execrabile calitativ (sau pline de purici, spotul nu lumineaza la un unghi egal cu cel al lentilei), de culoare verde-negru (de fapt sunt ele sunt alb-negru nativ, dar imaginea este inverzita articifical si uneori apar efecte ciudate cum ar fi ochii negri) iar detaliul poate lipsi in proportie destul de mare.

Cumparatorul in majoritatea cazurilor activeaza functia de cateva ori si dupa ce se declara uimit sau incantat de "achizitie" nu o mai foloseste niciodata, sau imaginile luate in acest mod nu sunt deloc subiect de lauda. Mai degraba am auzit de cazuri in care interesanta optiune s-a folosit pentru a se citi ceva in intuneric complet sau a se iesi dintr-un bloc fara ferestre in care s-a taiat curentul…

O alta metoda de a exagera minimizarea valorii de "minim Lux" este de a filma la lumina slaba prin prelungirea timpului de expunere mai mult, tehnica asemanatoare cu cea din domeniul foto, in care imprimarea este mai de calitate sau mai luminoasa, daca diafragma sta deschisa si lumina "arde" mai mult timp filmul. In domeniul video insa achizitia de imagine se bazeaza pe un anumit numar de cadre pe secunda si modalitatea aceasta este de multe ori incompatibila : optiunea arata bine sau interesant la imagini statice, dar la miscare totul este sacadat sau apar binecunoscutele "dare de lumina".

Imaginea este color, dar la fel ca la modul IR, nu prea poate fi folosita mai mult decat amuzament si nici nu reprezinta o solutie reala la sensibilitatea slaba sau zgomotul puternic de la amplificarea camerei video.

In concluzie, indiferent de functia implementata, ambele facilitati, ca modalitate de filmare nu sunt deloc recomandate si prin urmare, nici acestea la alegerea unui model nu trebuie sa joace un rol prea important. Unde exista nu este o adevarat problema, insa atentia Dvs trebuie indreptata spre criteriile adevarat importante.
Metoda intotdeauna de incredere se bazeaza pe teste, pentru ca doar testele sunt cele care au relevanta 100%, teoria variind mereu de la caz la caz.

 

Articole - Revista - Teste - Dictionar - Linkuri - Forum - Contact