Sfaturi pentru o camera video second-hand ?
Pentru cumparatorul care doreste sa-si cumpere o camera second-hand,
nu putem sa-i dam prea multe sfaturi care sa-l scape de riscuri.
In general camerele video populare sunt facute de firme serioase
(Sony, Panasonic, JVC, Sharp etc) si probabilitatea de a se
strica usor este relativ scazuta. Se recomanda insa in mod
obligatoriu testarea completa, inregistrare/redare (scuzele
cu "e sigilata, daca o desfaceti trebuie sa o cumparati
ca altcineva nu o mai cumpara dupa aceea" nu trebuie
sa va impresioneze).
Un model care a functionat un timp scurt este de preferat
unuia sigilat pentru ca sansa unei probleme sau rebut de fabrica
exista intotdeauna si cum garantia probabil este peste ocean,
o sa va coste mai multi bani sa o obtineti, decat sa cumparati
alta camera.
Daca aparatul a fost in schimb folosit, indiferent ce spune
laudarosul vanzator, uitati-va la infatisarea lui : verificati
locul unde palma vine in contact cu carcasa, daca sunt elemente
care tradeaza o utilizare indelungata, afacerea s-ar putea
sa nu fie asa profitabila (vopsea sau texte sterse pe carcasa
si pe butoane).
Atentie la modelele foarte tentante de camere profesionale
(3CCD-uri) ceva mai vechi si ieftin cotate de vanzator, nu
va faceti iluzii, au fost camere scumpe de fapt care au functionat
foarte mult timp, pana sa-si scoata banii. Nimeni nu cumpara
o camera semi-profesionala la un pret mare pentru ca apoi
nu o "puna la treaba" la modul serios. Norocul surade
mai greu in aceste situatii.
Incercati intotdeauna o derulare mai indelungata si sa observati
daca apar probleme de viteza, pentru ca in timp deseori curelusele
elastice se largesc si mecanica camerei poate fi afectata.
Daca este vorba de o camera digitala, se aplica tot ce am
spus mai sus, compartamentul la lumina slaba (interior, seara)
este mai important decat orice efecte sau alte afirmatii de
marketing pe care le veti auzi referitor la ea (efecte, zoom
digital, night-shoot).
Priviti lentila cat se poate de atent : o zgarietura chiar
si minuscula poate fi teribil de deranjanta mai tarziu pe
orice material filmat cu acea camera.
Mai mult, in blocul optic desi este sigilat ermetic, praful
- in cantitati foarte mari la noi in tara - isi face mereu
loc prin metode demne de X-Files (cateodata reuseste sa intre
desi nu prea este fizic explicabil cum) si se depune pe lentile.
O curatare de acest gen nu se poate face simplu cu o carpa
si lichid, ci o asemenea actiune poate costa cateva sute de
dolari si se face numai in laboratoare specializate (problema
prezenta si in domeniul foto profesional).
Tot atunci cand testati camera uitati-va atent dupa pixeli
lipsa pe ecran (ocular sau LCD). Mare atentie sa nu fie mai
ales pe senzor, pentru ca acesta este un circuit electric
care poate imbatrani si este considerat de unii chiar consumabil
in timp.
Din cauza ca acest CCD al camerelor video este un circuit
traversat permanent de curent electric care incalzeste elementele
componente, cateodata dupa o folosire indelungata pot aparea
pixeli inactivi. Fenomenul este destul de des intalnit, motiv
pentru care camerele profesionale au circuite de compensare
care medieaza zona, dar camerele ieftine pentru amatori, nu.
Testul cel mai simplu este cu foaia alba si apoi cu capacul
de obiectiv pus si inregistrat negru pe banda (asta daca respectivul
capac nu e semitransparent) sau redat pe un TV sau monitor
(de preferat monitor pentru ca pe televizor nu se afiseaza
niciodata intreaga portiune captata) si vazut daca exista
pixeli cu probleme, ramasi aprinsi etc.
Un alt factor foarte important este standardul video al camerei.
Multe dintre ele pot fi aduse direct din SUA sau Japonia si
sa fie de fapt NTSC, cand standardul tarii noastre este PAL.
Problema se manifesta doar la compatibilitatea cu un televizor
sau video normal din Romania. In domeniul digital, pentru
partea de interfata cu calculatorul, NTSC nu reprezinta efectiv
o problema, dar conversia fiecarei secvente la final pentru
a putea fi afisata pe un TV sau inregistrata pe un video poate
costa timp si calitate (numarul de cadre si rezolutia verticala
este diferita si trebuie adjustat corespunzator). De obicei,
la unele firme (SONY, JVC) seria camerelor video PAL contin
un E in coada (de la Europa).
Atentie ca intotdeauna acumulatorii si accesorile la camerele
video costa mult. Atat producatorii cat si vanzatorii se bazeaza
pe ideea ca cine isi cumpara o camera video poseda venituri
substantale si deci isi permite sa plateasca pe un simplu
cablu sau alimentator de cateva ori mai mult decat normal.
Tocmai de accea, indiferent ca avem de-a face cu o camera
folosita (la care bateria s-ar putea sa fie aproape de sfarsitul
vietii) sau un model din magazin, (intotdeauna interesati-va
inainte de a alege si de posibilitati sau preturi la alte
accesori compatibile), exista lucruri care va pot face la
filmare viata mult mai usoara (pe langa acumulatori mai exista
blitzuri/lampi, microfoane, lentile pentru un unghi de vedere
mai larg sau tele-obiective pentru filmat cu zoom mai puternic,
filtre etc). Incercati deci pe cat posibil sa cereti camera
second-hand cu toate accesoriile ei, cutia si manualul originale
(plus CD cu driveri unde este cazul). O mufa proprietar pentru
care nu ati primit un cablu de la bun inceput, poate reprezenta
o mare problema mai tarziu.
Un accesoriu recomandat si intotdeauna util este un trepied,
accesoriu care este poate singurul bazat pe un sistem de prindere
universal, pentru ca in rest multe accesori, casete sau acumulatori
sunt in format proprietar, (adica sunt ganditi in asa fel
incat sa nu existe alternative in alta parte, la un alt, pret
eventual mai mic). Tot foarte recomandat la ocamera video
este o geanta buna pentru transportul comod si sigur al camerei.
In final nu ne ramane decat sa va uram succes la cumparaturi
si apoi, vacanta/filmare placuta!
|