Cea mai grea provocare : conditii slabe de iluminare
Tot legat de compresie si rezolutie, mai intervine si problema
generala a tuturor camerelor video, sensibilitatea. O camera
video da rezultate intotdeauna direct proprotionale cu cantitatea
de lumina pe care o reflecta imaginea filmata. Daca in domeniul
foto un blitz rezolva de cele mai multe ori satisfactor problema,
la camere video situatia este mult mai problematica : o lampa
puternica deranjeaza subiectul filmat pentru ca emite lumina
permanent, ca sa dureze mult timp trebuie sa consume baterii
puternice, mari si/sau scumpe, utilizarea camerei nu mai este
atat de usoara etc.
In lipsa unei lampi si prezenta luminii insuficiente, camera
incearca sa amplifice electronic semnalul prea slab (gain),
aici aparand bine-cunoscutul noise/zgomot materalizat prin
purici pe ecran. Daca in analogic purecii acestia mai erau
limitati in frecventa si erau si de culoare alb-negru fiind
stocati pur si simplu aditiv peste imagine, in digital ei
inlocuiesc informatia utila, culoarea lor orientata spre verde/albastru
este mult mai deranjanta iar algoritmii de codare digitala,
neputand sa ii diferentieze de detaliul real, ii includ in
intregime la compresie.
Prin urmare scena sufera o mare reducere de calitate, intreaga
imagine fiind degradata puternic inca din prima etapa, unde
chiar daca nu atinge limite sub orice critica, o compresie
ulterioara nu va mai fi posibila sau va da rezultate teribil
de proaste.
Acesta este motivul pentru care de obicei, filmarea in casa,
seara sau intr-o biserica, cu o camera digitala ieftina, poate
arata mult mai rau decat cu o camera analogica de categorie
comparabila ca pret, sau chiar mai ieftina.
 
Ce se poate face ? Este adevarat ca si tehnica filmarii de
calitate este de multe ori ceva mai greu de stapanit decat
cumpararea efectiva a aparatului.
Setarile automate sunt cele care descriu situatia de mai sus.
De aceea setarile manuale joaca un rol important in avantajele
unei camere video.
Intotdeauna, indiferent de camera, se poate folosi o expunere
ceva mai mica (imaginea sa fie mai intunecata dar si mai lipsita
de pureci) si apoi in calculator (la aparatele digitale transferul
video fiind mai simplu si mai ieftin) sa se incerce o atenta
si fina corectie de culoare/luminozitate. Metoda nu prea inlocuieste
lipsa nivelului de sensibilitate mai bun al unei camere mai
scumpe (dinamica imaginii iluminate artificial sufera o pierdere
de detalii si nu se compara cu o imagine capata corect de
la bun inceput), dar atenueaza cat de cat aceasta problema
mult mai deranjanta in celalalt caz.
Este insa o solutie numai partiala si pentru pasionatii, asta
fiind o recomandare buna pentru cazul al doilea, al studentului
fara psoibilitati materiale dar dornic sa invete si sa lucreze
materialul pe calculator dar nu si al semi-profesionistului
care oricum intentioneaza sa monteze filmul final dar nu poate
trece cu vederea un asemenea factor major.
Formatul analogic Hi8 de pilda, poate scoate rezultate mai
bune la lumina slaba decat unele camere video digitale, mai
putin perfomante. Mai tarziu si aceste benzi pot fi trecute
in digital, (cum vom explica putin mai jos), prin solutia
celor de la Sony cu Digital8.
Oricum, modul cum o camera video inregistreaza la lumina slaba,
nu poate fi explicat sau citit, ci numai testat si este foarte
important, pentru ca mai mult decat probabil, nu o sa avem
intotdeauna lumina puternica sau suficienta.
Digital8 : reda sau nu si formatul 8mm analogic ?
O alta problema ce tine de compatibilitate cu formate mai
vechi este gresit interpretata. Digital8, interesanta inventie
(format proprietar) a celor de la Sony, a aparut dupa formatul
DV ca o alternativa mai avantajoasa pentru unii utilizatori.
Ideea era (cum am mai spus mai sus la formatele de banda)
de a avea un compartiment in noua camera digitala identic
cu cel de pe camerele video analogice anterioare (Video8 si
Hi8). Pentru aceasta, caseta Digital8 este identica ca forma
si dimensiune cu una Video8/Hi8.
Ba mai mult, se poate inregistra in digital pe benzi ieftine
analogice (Hi8 recomandate de producator). Camerele Digital8
se pot lauda acum cu avantajul compatibilitatii duble, ele
pot reda atat materialul digital captat de ele, cat si vechile
casete analogice trase cu alta camera. Modelul vechi putea
fi vandut sau daruit fara nici o problema, conversia sau salvatul
casetelor deja existente nu era necesara.
Cu toate acestea, modelele ieftine, inceput de gama, mai
vechiul TRV130E si inlocuitorul lui, TRV140E, nu au posibilitatea
redarii de casete de 8mm in format analogic, desi sunt camere
Digital8. Iata un exemplu de compromis fara nici un fel de
avantaj, adica doar dimensiuni mai mari pentru costuri ceva
mai reduse ale casetei (un Hi8 poate costa cu 100-250K lei
mai putin ca un miniDV si poate avea avea 1:30h in loc de
doar 1h).
Doar modele de Digital8 mijloc si capat de gama, cu pret comparativ
cu un miniDV, au facilitatea reala de redare si format analogic
si digital, asa cum este normal. Ele pot astfel exporta si
prin interfata digitala i.link (FireWire IEEE1394) materialul
analogic de pe o banda mai veche.
Oricum am compara in povestea nostra, era digitalului ascunde
multe bucurii, dar si multe capcane. Per total, evolutia aduce
cu ea pretul incomoditatii de multe ori, sau cel al achizitionarii
in plus a altor device-uri care sa permite cu adevarat sa
beneficiem de avantajele existente. Acolo unde este posibil,
e bine sa achizitonam un aparat digital, insa nu un inceput
de gama, unde pentru ~15% mai putin, putem renunta fara sa
vrem exact la motivul pentru care tehnologia acelul model
are atat de renumitul succes.
|